Hvilke biltyper er der? [Vi har samlet 16 typer!] | Tjekbil

Find info om alle køretøjer

Tjek synsrapporter, gæld, kilometerfusk og meget mere

Biltyper – hvilke er der, og hvilken type passer til dig og dit behov?

En moderne bil er ikke bare fire hjul, et rat og seler til fem. Du skal derimod holde tungen lige i munden, når der skal vælges mellem sedan, stationcar, crossover, SUV og de mange andre biltyper, der findes på markedet i dag.

Så hæng på, for nu guider vi dig gennem de mest gængse biltyper, du render på hos de mange forhandlere i dagens Danmark.

Hvor mange biltyper findes der?

Kort og godt findes der rigtig mange biltyper. Vi har identifiseret 16 forskellige biltyper, og har i denne guide samlet dem alle, så du kan få overblikket! Du kan kalde denne guide en form for “bil-ordbog”, når du skal vide, hvad der kendetegner de enkelte biltyper.

Hvad er en hatchback?

En af de biltyper du hver dag er hatchbacks. Måske tænker du bare ikke lige over det. Hatchbacken er bilen med den ’femte dør’, når du hører udtrykket femdørs. Bagklappen er nemlig så stor, at den betegnes som – ja – en dør, hvor bagruden lukker med op. Blot ikke en du som passager stiger ind ad. Derimod bruges den ’femte dør’ til på en meget let måde at lægge ting i bagagerummet. Et klassisk eksempel på en hatchback, som alle kender, er Volkswagen Golf. Hatchbacken passer til dig, hvis familien ikke er den største. Måske tæller hustanden far, mor og to børn, som godt kan bruge en bil med en del nemt tilgængeligt plads, men som ikke har brug for den ekstra plads, en stationcar tilbyder.

Hvad er en sedan?

Hvis du bad en tiårig at tegne en bil, ville han tegne en sedan. Så enkelt kan denne biltype beskrives. En sedan er en kasse med fire hjul og et udvendigt bagagerum. Bagagerummet hedder sådan, fordi det ’hænger uden på’ bilen og skal tilgås via en decideret bagklap, hvor ruden ikke lukker med op. En sedan behøver dog ikke have fire døre. Den kan også sagtens nøjes to. Et klassisk eksempel på den todørs sedan er BMW’s 3-serie fra 1980’erne, E30.

I dag er sedan-formen på kraftigt tilbagetog, fordi de er gået af mode. Folk vil hellere have SUV’er. Dermed ikke sagt at du ikke kan få en fabriksny sedan i 2020. Det kan du sagtens. Mazda bygger eksempelvis både sin 3’er og 6’er i den karosseriform. Det samme gør Volvo med S90 og Audi med A6. Sedan passer godt til den bilist, der vil have praktisk anvendelighed, men som alligevel ikke vil give alt for meget køb på køregenskaberne, som du i høj grad er tvunget til i eksempelvis en SUV.

Dette skal du vide om stationcar

Vi kan fortsætte i samme spor, som de tidligere biltyper. Nemlig den praktiske anvendelighed. Stationcaren er jo sådan set bare forlænget sedan med stor bagklap og ruder mellem C- og D-stolpen. Altså en lidt længere og større kasse med fire hjul. Her har familien med tre børn ekstra god plads, og der kan – fordi bilen er længere og højere bagtil – smides mere i bagagerummet. Nogle stationcars – især på det amerikanske marked – ofrer dog gerne lidt af den ekstra bagagerumsplads for en sæderække mere. Den tredje sæderække i stationcars er dog ikke så udbredt herhjemme. Men det fås. Eksempelvis kunne du hakke den tredje sæderække af på listen over ekstraudstyr til Volvos V70-model, dengang den bil var ny.

Hvad er shooting brake?

Denne biltype lyder fancy, hvilket det også er. Du skal se for dig en stationcar, som har ofret noget af sin praktiske anvendelighed for at se godt ud med en slags skrå coupé-linje bagtil. En bil du skal købe, hvis du har for lidt plads i en sedan, men ikke vil gå alt for meget på kompromis med udseendet, når du cruiser på Strandvejen. Et godt eksempel på biltypen er Volkswagen Arteon. Med bilens seneste facelift introducerede fabrikken nemlig også en shooting brake-model. Skal det være endnu frækkere, og er der luft i budgettet til mere, så prøv at tage et kig på Mercedes CLA eller den endnu dyrere CLS. Og Kia med på moden med ProCeed som shooting brake.

biltyper.

Hvad betyder SUV?

Det helt store indenfor bilbranchen de seneste år – og faktisk også lige nu – er bogstaveligt talt ret stort. SUV’en er at sammenligne med en stationcar. Denne biltype har samme praktiske anvendelighed (i de fleste tilfælde – der findes livsstils-SUV’er som Range Rover Evoque, som absolut ikke er en praktisk gris) bare højere. Folk er vilde med dem. Og er du også til den slags biler, forstår vi det faktisk godt. Du sidder højt, og derfor er udsynet til trafikken ofte også godt. Til gengæld må du leve med, at SUV’en er noget mere levende på vejen. En høj bil vil nemlig altid krænge mere end eksempelvis en sedan, der har et lavere tyngdepunkt. Nissan Qashqai er et eksempel på en rigtig dansker-darling. Faktisk var den japanske SUV Danmarks mest solgte bil i 2019.

Hvad er en crossover bil?

Eller populært sagt ’en mindre SUV’. Crossoveren er lidt svært at blive klog på. Men kan du se en lille SUV, som ofte er baseret på en mindre bybil, for dig, så er du faktisk ret langt. En populær crossover på de danske veje er Peugeot 2008. En forhøjet udgave af minibilen Peugeot 208. Man kan også sige, at crossoveren er en bybil (minibil), der har fået et løft i undervognen. Den højere bil giver en højere siddeposition og dermed et bedre overblik i trafikken. I hvert fald i teorien.

Biltyper som crossoveren kan du måske forelske dig i, hvis du i forvejen overvejede en mikrobil eller den lidt større minibil, men synes at udsigtsforholdene halter lidt. Du skal dog ikke regne med mere plads, blot fordi bilen ser større ud. Det er crossoveren nemlig ikke. Andre crossovere er Kia XCeed, Opel Crossland X, VW T-Cross og Renault Captur.

Hvad betyder MPV?

Dette er en bil du skal vælge, hvis du ikke gider en stationcar, SUV eller crossoveren, men samtidig gerne vil have en af de biltyper med den praktiske luksus at kunne få hele familien plus alt jeres habengut med på én gang. Vil du have en fabriksny MPV kommer du dog noget til kort. Den høje MPV kan ses som forløberen til SUV’en, der har vundet den match uden sammenligning. Folk vil simpelthen hellere have SUV’er. Muligvis fordi SUV’en generelt ser bedre ud. For MPV’en, eller Multi Purpose Vehicle, ligner mest af alt en krydsning mellem en minibus og en stationcar.

Designmæssigt bliver det aldrig rigtig en vinder, hvilket måske også er derfor, at vi i denne kategori finder biler som Fiat Multipla. Super-praktisk, mega anvendelig og fyldt med smarte løsninger som hele tre forsæder. Men køn? Ikke lige frem. Et eksempel på en MPV, der stadig produceres, er Volkswagen Sharan alias Seat Alhambra. Vildt praktisk, bare ikke videre ophidsende. Af de lidt pænere MPV’er kan nævnes Renault Scenic og den helt store Renault Espace, som siges at være forfader til alle MPV’er i dag.

Minibus

Det siger sig selv – her køber du faktisk en lille bus. Et godt eksempel er Mercedes Sprinter. Det gode ved minibusser er, at de kan indrettes på virkelig mange måder. Du kan fylde dem op med sæder, hvis du skal have virkelig mange med. Eksempelvis alle rollingerne fra din søns fodboldhold. Eller sæderne kan ryge ud for at gøre plads til eksempelvis kørestolsindretning. Man kan sige det sådan, at der er lidt håndværkervogn over det. Alligevel føler du ikke helt, at du bare sidder på en bænk med 80 i timen og fragter cementsække fra A til B. Der er stadig lidt personvogn over oplevelsen i en minibus.

biltype

Varevogn

Igen – navnet siger det hele. En vogn du kan transportere varer i. Biltypen transpotere godt nok ikke så mange personer. Reglerne siger maksimum tre personer på forreste og eneste sæderække. Hvis der altså er sæder og seler til det. Til gengæld sparer du noget afgift, og du må proppe bilens lastrum med alt, bare du overholder den højst tilladte totalvægt. En varebil er oftest en høj kasse på fire hjul. Kassen er så delt i to. Kabinen forrest og lastrummet bagved. Alligevel er det set, at bilfabrikkerne også har lavet varebiler ud af mere almindelige personbiler. Eksempelvis er en Opel Combo blot en meget praktisk Opel Corsa. Men det klassiske varebils-eksempel på vores breddegrader er en Volkswagen Transporter – læs varer ind, og kør!

Off-roader

Igen giver navnet det hele væk. Du køber en off-roader, fordi du gerne vil køre ad spor, der ikke nødvendigvis er belagt med asfalt. Eller der hvor der måske slet ikke er spor overhovedet. En solid kasse med firehjulstræk altså. Og gerne en der kan tåle at blive budt lidt – eller måske endda meget – af alle typer terræn. Smidt et trækspil i snuden på bilen, og du kan få din makker til at trække dig fri, hvis du sidder helt uhjælpeligt fast. Men det skulle du jo gerne undgå i netop en off-roader. Store ballondæk, lille fælgtomme og en pokkers masse frihøjde så er du godt på vej ind i off-roadernes verden, hvor det absolut kun handler om én ting – nemlig at komme fremad. Uanset vejens forløb eller mangel på samme. Et klassisk eksempel på en off-roader er Toyota Land Cruiser eller Land Rover Defender.

Hvad er en pickup?

Lidt groft sagt kan man sammenligne en pickup med en af de biltyper vi tidligere har haft – man kan groft sagt kalde en pickup for en off-roader med lad. En masse frihøjde, store hjul og så ét stort, åbent lad placeret lige bag den lukkede kabine. Amerikanerne elsker deres pickup trucks. Herhjemme er biltypen ikke så udbredt, om end du sagtens kan rende ind i en Mitsubishi L200 eller Isuzu D-max på de danske veje. Bilerne bruges ofte til at laste alle mulige og umulige materialer. Samtidig med at de køres i alle terræner. Derfor er pickup’en ofte hverken komfortabel eller noget stilikon.

Til gengæld er bilerne bygget solidt og ikke bare sådan lige til at aflive, blot forlygterne nærmer sig en stigning. Mangler du bevis for, hvor sej en satan sådan en pickup kan være, så forsøgte det britiske bilprogram Top Gear for nogle år siden både at brænde, drukne og sprænge en Toyota Hilux i luften for nogle år siden. Uden held, selvfølgelig. Beviset ligger på Youtube. Andre populære pickup-modeller er Nissan Navara og Ford Ranger.

Hvad er en cabriolet?

Slut med biltyper som har praktisk anvendelighed – helt slut. Cabrioleten køber du, fordi du godt kan lide fornemmelsen af vind i håret og at blive set. Tryk på en knap (eller drej på et håndtag på ældre modeller), oplev kalechen forsvinde bag dig, og nyd nu at du er så tæt på naturens elementer, som du overhovedet kan komme bag et rat. Men taget – eller kalechen om man vil – forsvinder jo ikke bare op i luften. Den forsvinder et sted hen. Og det sted er bagagerummet.

Nuvel, når kalechen er oppe, kan du såmænd sagtens have hæderligt med bagagerumsplads i en del cabriolet-modeller. En sådan model har enhver bilfabrik med respekt for sig selv i øvrigt på programmet. Vi nævner i flæng: Porsche 911, Mercedes SL, BMW 4-serie, Audi A4/A5, Ford Mustang. Ja, selv noget så hverdagsagtigt som en Volkswagen Golf kan føles helt sommer-eksotisk, når du betaler fabrikken ekstra mange penge for at skære det faste tag af bilen og erstatte det med en stofklud.

type af bil

Hvad betyder roadster?

Et andet ord for cabriolet. Faktisk er det svært at se forskel på en cabriolet og en roadster. Du køber en roadster, fordi du gerne vil køre åben vogn. Men en hvor cabriolet bruges til at betegne biler med en kaleche, bruges roadster-betegnelsen også om biler helt uden tag. Det gælder eksempelvis flere modeller fra den engelske sportsvogns-fabrikant Caterham. Men ellers er klassikereksemplet på en roadster en Mazda MX-5. Den lille japanske sportsvogn uden fast tag er i øvrigt den mest solgte roadster i verden. Siden den første model i 1989 har Mazda solgt mere end én million MX-5’ere på verdensplan. En roadster er altså en sportslig cabriolet med kun to sæder. Aldrig bagsæder. Du kan også finde roadstere med betegnelsen Spider eller Spyder.

Coupé

Her har vi fat i endnu en af de biltyper, som er en livsstils-klassiker på fire hjul. Coupéen er med sit faste tag blot ikke helt så upraktisk som cabrioleten. To lange døre, lav frihøjde og en lang kølerhjelm er blandt coupéens kendetegn. Nogle bilfabrikker, som eksempelvis BMW, vil gerne bilde dig ind, at en coupé sagtens kan have fire døre. Så hedder det eksempelvis bare Grand Coupé. Eller Sportback hos Audi. Men det er lidt noget pjat for at fylde et hul i markedet. Coupéen køber du, hvis du gerne vil have den ’pæne udgave’ af lige den bilmodel, du har forelsket dig i. Det er også her, vi ofte finder de hurtige biler med nummerplader som Ferrari 488 og Porsche 911. Mindre underligt bliver det bestemt heller ikke af, at coupéer ofte er noget dyrere end deres søskende med fire døre.

Hvad er en mikrobil?

Også kaldet “by-potten”. Eller det mere tekniske A-segment. Det er en meget lille bil, der, som navnet antyder, gør sig virkelig godt i bytrafik. Den beskedne størrelse gør nemlig, at bilerne af denne type både er nemme at manøvrere og for den sags skyld parkere – du kan læse om parkeringsregler her. Mikrobilen skal du købe, hvis du egentlig bare skal fra A til B, og ellers er ligeglad med hvordan det foregår. Bare det er i din egen bil. Mikrobiler som Volkswagen Up!, Citroën C1 og Hyundai i10 var på et tidspunkt meget populære i Danmark på grund af vores afgiftssystem, der generelt lægger meget høje afgifter på biler.

Mikrobilerne var altså den billigste måde at komme ud i en helt ny bil på. Og det er de sådan set på mange punkter stadig i dag. Du skal bare hverken forvente meget komfort og/eller plads i så lille en bil. Så skal du i stedet smide lidt ekstra mønt efter den lidt større minibil – eller B-segmentet med fagtermer.

Minibil

Når mikrobilen er lige lille nok. Så er det en minibil, du skal over i. B-segmentet. Her er lige lidt mere plads, men det er stadig et billigt transportmiddel – typisk kan du godt presse kilometer-prisen under to kroner, hvis bilen er helt ny. En god idé hvis du skal pendle derud, hvor offentlig transport ikke kan følge med. Eller som bil nummer to i hustanden, mens børnene er helt små. En anden fordel ved minibilen er, at markedet bugner af modeller. Hvilket også presser priserne i bund.

Et godt råd er ikke at gå efter den absolut mest skrabede model hos forhandleren. Ofte er minibilerne nemlig i en klasse, hvor du ikke skal lægge ret mange tusindekroner ekstra for lækkert ekstraudstyr som fartpilot, klimaanlæg og integreret infotainment-system. Det lyder måske fjollet, hvis du bare skal pendle. Men især på de længere ture er udstyr som klimaanlæg nærmest sin vægt værd i guld. Fartpiloten er decideret uundværlig, hvis du kører meget på lande- og motorvej – hold derfor øje med fartgrænser!  Minibiler er alt fra Peugeot 208, Volkswagen Polo, Suzuki Swift, Toyota Yaris, Mazda 3, Hyundai i20, Seat Ibiza, Ford Fiesta… og vi kunne blive ved.