Grænsenummerplader - når man skal køre i udlandet - Tjekbil.dk

Find info om alle køretøjer

Tjek synsrapporter, gæld, kilometerfusk og meget mere

Grænsenummerplader – når man skal køre i udlandet

Nummerplader verden over er forskellige både i farven, størrelsen og ikke mindst i kombinationen af tal og bogstaver. Når man kører over grænsen til Tyskland, kan man for alvor begynde at lægge mærke til det. Der gælder dog visse regler for en, hvis man i en længere periode skal være kørende i udlandet. Hvis det er tilfældet, skal man sørge for at anskaffe sig en grænsenummerplade, der sikrer en, at man lovligt kan køre med danske plader i udlandet i et lang tidsrum. Nedenfor beskrives mere præcist, hvordan reglerne er for grænseplader, og hvordan de ser ud.

Reglerne for grænsenummerpladen

De fleste har nok prøve at være på biltur med familien ned langs Tysklands Autobahn og måske videre ned til Frankrig eller Italien. Sådan en slags bilferie sydpå er helt lovlig at gøre med normale danske nummerplader. Det, man skal være opmærksom, er, at lovgivningen ændrer sig, hvis man skal være afsted i længere tid end seks måneder. Her skal man sørge for at anskaffe sig grænsenummerplader, så man roligt kan køre rundt i sin bil syd for grænsen. Grænsenummerpladerne bruges hvis et køretøj ønskes udført af Danmark, og fordelen ved dem er, at det sker uden betaling af registreringsafgiften.

Først og fremmest gælder det for grænsenummerpladerne, at de kun kan udstedes til biler, der sidst er blevet indregistreret i Danmark, og det gælder både nye og brugte biler. Derudover er der forskellige regler for udlændinge, der blot er i Danmark for at købe bilen, og for danskere der har bopæl herhjemme, men som skal til udlandet i en lang periode. Udlændinge, der er kommet hertil for at købe deres bil, har, efter bilen er købt, 24 timer til at forlade landet. Danskere derimod, der skal være i udlandet i mere end seks måneder, har efter udstedelsen af grænsenummerpladen 21 dage til at forlade landet. For at man kan få 21 dage til at rejse ud af landet, kræves der dog, at man har bestilt nummerpladerne, inden man forlader Danmark. Hvis man først gør det efter, at man har kørt over grænsen, kan man kun få tilladelse til 24 timers kørsel i Danmark. Både personer og virksomheder kan søge om grænsenummerplader. Det kræver bare, at enten personen eller virksomheden har adresse i Danmark, eller at de har haft det inden for de seneste to måneder. En grænsenummerplader koster desuden 1.180 kroner til personbiler og 590 kroner til motorcykler plus et eventuelt gebyr på 200 kroner, hvis man får personlig betjening i SKATs motorekspeditioner. 

Udover reglementet for grænsenummerpladerne ser de også en anelse anderledes ud end de normale nummerplader, vi kører rundt med i Danmark. 

Hvordan ser grænsenummerpladerne ud?

De fleste danskere ville nok kunne blive vække midt om natten og svare på, hvordan kombinationen af tal og bogstaver ser ud på de normale danske nummerplader – to bogstaver efterfulgt af et femcifret tal, hvor det andet og tredje ciffer er delt op af et mellemrum. Desuden er der vist heller ingen, der er i tvivl om, at nummerpladerne herhjemme er hvide med en rød streg rundt om, og at skriften er sort. Når man skal til udlandet i mere end seks måneder og skal have en grænsenummerplade, er det stort set også sådan, at nummerpladen ser ud. Den eneste forskel er, at der til venstre på grænsepladen før de syv cifre er en lille rød firkant. Inde i firkanten står der med hvide bogstaver DK, og nedenunder det skal der stå, hvilket år nummerpladen er gyldig til. Hvis grænsenummerpladen eksempelvis er gyldig til 2020, skal der stå 20 under DK. Ligesom med normale danske nummerplader på personbiler, kommer grænsepladerne også både i den almindelige rektangulære størrelse og i den kvadratiske version til motorcykler. 

Facebook
Twitter
LinkedIn