Guide: Import af bil og eksport af bil - sådan gør du | Tjekbil

Find info om alle køretøjer

Tjek synsrapporter, gæld, kilometerfusk og meget mere

Import af bil og eksport af bil? Sådan gør du:

Der kan være flere gode grunde til at importere en bil til Danmark fra udlandet. Det er også muligt at eksportere sin bil til udlandet og få registreringsafgiften retur. Men der er en del ting, du skal være opmærksom på, inden du kaster dig ud i import eller eksport af biler.

Lad os starte med import af bil

Overvejer du at foretage bilimport eller sågar bileksport, så læs med her. Danmark er et lille land, når vi taler om biler. Markedet for eksempelvis specialbiler er ikke ret stort, hvis vi sammenligner med nabolande som eksempelvis Tyskland, hvor der typisk er halvanden million brugte biler til salg på hjemmesiden Mobile.de – og til sammenligning er der i skrivende stund 56.000 biler til salg på danske Bilbasen.dk. Der er altså næsten 27 gange så mange brugte biler til salg i Tyskland.

Mange af bilmodellerne i specielt Tyskland er sjældne herhjemme og ofte monteret med mere ekstraudstyr end i Danmark, så derfor overvejer mange danskere at finde drømmebilen syd for grænsen og importere bilen til Danmark. Import af bil fra Tyskland eller andre steder i udlandet er ikke nogen svær øvelse , men der er en del elementer i sådan en øvelse, som du skal være særligt opmærksom på. Her får du en lille guide til din næste bilimport.

Gør dit forarbejde inden du importerer bil

Det er ikke nødvendigvis alle biler i udlandet, som er en god forretning af importere hjem til Danmark. Så du skal undersøge markedet og omkostningerne grundigt, inden du går rigtigt i gang. Det betyder blandt andet, at du skal finde ud af, hvad registreringsafgiften er, når der skal danske nummerplader på bilen.

Det kan du gøre på flere måder. Du kan enten gøre arbejdet selv ved at undersøge prisen hos SKAT. Det kan i dag gøres ret nemt på deres hjemmeside under Motorregisteret. Her skal du indtaste en masse oplysninger om bilens forbrug, handelsværdi og meget andet. Til slut får du en oversigt over, hvor meget registreringsafgift, du skal betale til SKAT. Det afhænger også af ting som sikkerhedsudstyr og brændstoføkonomi, som begge dele giver fradrag i afgiften.

Ulempen hos SKAT er dog, at sagsbehandlingstiden kan være op til flere måneder for et bindende svar om afgift. Så hvis du ikke gider vente på det, kan du i stedet kontakte nogle af de virksomheder, der er godkendt til at lave en bindende værdifastsættelse af afgiften. Det koster et lille beløb, men til gengæld kan du være kørende i din nye, importerede bil nærmest med det samme.

Vil du selv hente importbilen eller hyre et firma?

Ved bilimport kan du vælge at hyre et firma til at hente bilen for dig – det er den lette løsning, men den koster også penge. Til gengæld sørger de for at tage turen til Tyskland – hvis det er her, du har fundet drømmebilen – hvor de kan prøve og tjekke bilen for dig og så tage den med hjem til Danmark, hvis den er som forventet.

Det er dog ofte bedst – og også det sjoveste – at hente den selv. Så er du helt sikker på, at bilen er som i dine drømme. Her er det en god idé at have et par forskellige biler i kikkerten, og måske også have aftalt et besøg hos sælgerne på forhånd. Hvis nu den ene model er i dårlig stand, har du et skud mere i bøssen, inden du skal tage den lange tur hjem tomhændet.

Hvis du selv henter bilen i udlandet i forbindelse med import af bil, skal du overveje, hvordan du får den med hjem. Du skal have en kammerat med, hvis I skal køre i to biler hjem. Her skal du huske at skaffe tyske prøveskilte til eksport. Søg efter et Strassenverkehrsamt og få eventuelt sælger til at hente dem til dig. De koster cirka 30 euro. Når du kører ind i Danmark skifter du til danske prøveskilte. Hvis I tager en autotrailer med, skal I naturligvis ikke bruge prøveskilte. Du kan også overveje at hyre en vognmand til at fragte bilen hjem vedrørende import af bil, efter du har købt den. Men det er jo klart billigere at køre den selv eller tage den på en autotrailer. Husk, at du skal have trailerkort for at trække en bil efter dig og at der er særlige fartgrænser for hastighed med trailer og campingvogne

import/eksport af bil

Når du skal have overdraget bilen ved importen 

Det kan ikke anbefales at have en stor bunke kontanter med til udlandet. Aftal i stedet med sælger, at du kan lave en bankoverførsel eller betale med kreditkort, hvis det er hos et firma. Sørg også for at have alle de korrekte papirer på bilen fra sælger, inden du betaler for bilen.

Så snart du er hjemme i Danmark med bilen, skal den til et told- og registreringssyn. Ellers kan den ikke få nummerplader på. Til sådan et syn kontrolleres bilens identitet, kilometertallet aflæses, og bilens stand vurdere. Du kan bestille sådan et syn hos de fleste synsvirksomheder.

Hvordan med eksport af bil?

Hvis du for eksempel skal flytte til udlandet – eller du har fundet en køber til din bil i udlandet – så er det muligt at få tilbagebetalt registreringsafgift, når du fører bilen permanent ud af landet. Dog fratrukket 15 % i forhold til den afgift, du skulle betale ved samme bils import. Men der er en del betingelser, som skal overholdes. Her er de fem trin, du skal huske, når din bil skal eksporteres ud af Danmark.

1: Din bil skal synes ved et told- og registreringssyn. Her skal bilen tjekkes igennem for stand og kilometer, så myndighederne så nøjagtigt som muligt kan fastesætte bilens nuværende værdi til brug for udregning af registreringsafgiften, som du jo skal have tilbagebetalt. Minus de 15 % som før nævnt.

2: Motorstyrelsen skal fastsætte værdien på bilen. Det igangsættes ved, at du logger på Motorregistret på nettet og logger på med NemID. Her indtaster du nogle oplysninger om bilen, og told- og registreringssynet kobles på sagen. Du skal bede om en værdifastsættelse senest fire uger efter synet. Og senest 14 dage før, du fører køretøjet ud af landet.

3: Du skal nu aflevere nummerpladerne til en nummerpladeoperatør eller i motorekspeditionen.

4: Motorstyrelsen skal modtage dokumentation fra dig. Det handler om dokumentation for ejerskabet, hvis du ikke selv står som ejer i Motorregistret. Og så dokumentation for salget (f.eks. slutseddel) og for selve udførelsen af bilen.

5: Du modtager de endelige papirer på sagen i din TastSelv-løsning på Skat.dk. Efter tre uger udbetales afgiften til din NemKonto.

Kan man altid få afgift tilbage ved eksport af bil?

Nej. Der er flere krav til bilen for at kunne få afgift tilbage. Hvis du for eksempel har ombygget bilen så meget, at den har mistet sin afgiftsmæssige identitet, er der ingen afgift at hente. Det er der heller ikke, hvis bilen er så skadet, at den ikke kan genopbygges inden for reglerne om afgiftfri genopbygning.

Er bilen over 35 år gammel – altså et veterankøretøj – kan du heller ikke få afgift tilbage. Du må også kigge langt efter muligheden for en værdifastsættelse i Motorregistret, hvis der er pant i bilen. Den skal du have ophævet op slettet i Bilbogen, før du kan eksportere bilen.

Vil du kende afgiften på forhånd?

Hvis du vil vide, hvor meget registreringsafgift du kan få tilbage ved eksport, kan du udregne beløbet på Skat.dk. Vil du have et bindende svar fra Motorstyrelsen, kan det bestilles. Det koster 400 kr., men svartiden er op til tre måneder.

Tidligere har det været muligt for nogle virksomheder selv at værdifastsætte brugte biler til eksport. Men alle partier i Folketinget har besluttet at stoppe den ordning efter misbrug af nogle virksomheder, der har værdifastsat eksporterede biler for højt og dermed fået flere penge retur, end de var berettiget til.

Download TjekBil appen ved at trykke her 

Facebook
Twitter
LinkedIn