Leasingguide: Alt om leasing (privatleasing og alternativerne) | Tjekbil

Find info om alle køretøjer

Tjek synsrapporter, gæld, kilometerfusk og meget mere

Leasingguide: Alt om leasing (privatleasing og alternativerne)

Leasing af bil har aldrig været mere populært, herunder privatleasing, og antallet af leasingbiler er steget dramatisk hvert eneste år de seneste fem år ifølge tal fra Danmarks Statistik. Men hvad er leasing egentlig, og hvad skal du være opmærksom på? Det giver vi dig her en forklaring på.

Leasing kan beskrives som leje af en bil i en længere periode. En leasingkontrakt har typisk en varighed på 1-4 år, men nogle leasingkontrakter kan også være kortere eller længere. Når du leaser en bil, lejer du den i princippet af et leasingselskab. Det betyder, at leasingselskabet ejer bilen og har ejendomsretten, men du som leasingtager får brugsretten over bilen, så du må bruge den til det, du ønsker.

En leasingkontrakt indebærer, at du betaler en ekstraordinær ydelse, også kaldt førstegangsydelse, som et engangsbeløb ved indgåelse af aftalen. Derudover skal du betale månedlige leasingydelser i hele leasingperioden. Nogle leasingselskaber sammensætter deres leasingkontrakt, så den ekstraordinære ydelse (førstegangsydelse) er meget høj og de månedlige leasingydelser meget lave. Andre leasingselskaber vælger at gøre det omvendt med ingen eller en lav førstegangsydelse og så væsentligt højere månedlige leasingydelser. Derfor kan det være enormt svært at gennemskue for slutbrugeren, men set over den samlede leasingperiode skulle alle løsninger gerne ramme cirka de samme totalomkostninger, hvis alle regler overholdes.

Du skal også være opmærksom på, at leasingselskaber ofte opgiver alle priser eksklusiv moms, hvilket får tilbuddet til at se bedre ud overfor private kunder, som skal tillægge 25% på alle priser, og det får billedet til at se helt anderledes ud.

 

Forskellige former for leasing

Der findes grundlæggende to typer leasing – operationel leasing, der typisk er anvendt til privatleasing, og finansiel leasing, der typisk er anvendt til flexleasing. Men også begreber som splitleasing og erhvervsleasing kan du støde på. Vi pensler det lidt ud her:

 

Operationel leasing

Operationel leasing betyder, at leasingtager slipper for alle de bekymringer, der er i forbindelse med at have en bil til rådighed. Denne type anvendes som nævnt ovenfor typisk til privatleasing. Alle udgifter til reparationer, service, dækskifte osv. er alle inkluderet i leasingkontrakten, hvilket vil sige, at det er leasingselskabet, som står for alle udgifter, der må være i forbindelse med bilens drift. Operationel leasing giver 100% budgetsikkerhed, og her kommer ingen uforudsete udgifter til bilen, altså du ved præcis, hvad det koster dig hver eneste måned at have den. Når leasingperioden er slut, skal du blot aflevere bilen tilbage til leasingselskabet, og det står dig nu frit for, om du vil lease en ny bil eller noget helt andet.

 

Finansiel leasing

Finansiel leasing betyder, at du får finansieret en bil igennem leasingselskabet, hvilket kan være et godt alternativ til et traditionelt banklån. I hele leasingperioden har leasingselskabet ejendomsretten over bilen, men efter endt leasingperiode skal du enten selv købe bilen, henvise den til en køber eller lease den igen. Ved finansiel leasing står du som leasing tager selv for alle udgifter til reparationer, service, dækskifte osv. Finansiel leasing er typisk billigere end operationel leasing, men har også mindre budgetsikkerhed – og ved dyre specialbiler kan det være lidt af et gamble, hvis der sker noget mekanisk med bilen.

Ved finansiel leasing er det vigtigt, at restværdien på bilen er realistisk, altså den pris du skal købe bilen tilbage fra leasingselskabet for, når kontrakten udløber. Hvis restværdien er for høj i forhold til den reelle markedsværdi uden registreringsafgift, kan leasingtager risikere en dyr efterregning ved udløb af kontrakt. Nogle leasingselskaber har med tiden været lidt for kreative og sat restværdien urealistisk højt, men til gengæld haft en lavere førstegangsydelse og månedlig ydelse for at lokke kunder i ’fælden’ med et tilbud, som ser billigere ud, end det i virkeligheden er. Finansiel leasing eller flexleasing egner sig specielt til biler i den dyre ende, hvor det ikke ville være økonomisk realistisk at kunne købe bilen.

 

Fordele og ulemper ved leasing

Der er fordele og ulemper ved leasing, som bør overvejes, inden der skrives under på en leasingkontrakt. Nogle af fordelene og ulemperne er bestemt af, om det er operationel leasing eller finansiel leasing. Her har vi oplistet nogle af de væsentligste fordele og ulemper ved leasing.

 

Fordele

  • Lav kapitalbinding og afskrivning i forhold til at købe bilen
  • Mulighed for hyppigere udskiftning af bil
  • 100% budgetsikkerhed med operationel leasing
  • Ingen udgifter til reparationer, service, dækskifte osv. med operationel leasing
  • Ingen lån i banken til en bil
  • Typisk lavere førstegangsydelse med leasing end traditionelt banklån

 

Ulemper

  • Du hæfter for restværdien med finansiel leasing og står tilbage med en bil uden registreringsafgift
  • Leasingkontrakter, der er længere end tre år, er typisk dyrere end at købe bilen selv
  • Kører du over aftalte kilometer ved operationel leasing, kan det være dyrt, så du skal kende dit kørselsbehov ret præcist
  • Du ejer ikke bilen selv, men lejer den af et leasingselskab
  • Uvidende mennesker vil altid bruge denne påstand bag din ryg: “Jamen, den er jo bare leaset”

4 leasingformer

Privatleasing

Privatleasing er leje af en bil til privat brug på mere end seks måneder. Når man privatleaser, er det typisk i en periode på 12, 24 eller 36 måneder. Der er mange fordele ved at privatlease en bil fremfor at købe bilen selv. En af de største fordele er budgetsikkerheden – du ved nøjagtigt, hvad det koster dig hver eneste måned at have en bil. Du skal blot betale en månedlig ydelse og i de fleste tilfælde en førstegangsydelse i forbindelse med privatleasing – så klarer leasingselskabet alle udgifter til reparationer osv.

 

Flexleasing

Flexleasing henvender sig specielt til dyrere biler. Ved flexleasing køber et leasingselskab den bil uden afgift, du ønsker at lease, og derefter betaler du kun en lille procentdel af registreringsafgiften i de måneder, du flexleaser bilen.

Det smarte ved flexleasing er, at du binder langt mindre kapital i bilen, og det er rent økonomisk nemmere at få en dyrere bil med flexleasing. Leasingbilen er også langt nemmere at sælge efter endt leasing, da den ved kontraktens ophør er uden registreringsafgift og derved attraktiv på det udenlandske marked, hvor der er langt flere købere til specielle biler.

 

Erhvervsleasing

Erhvervsleasing henvender sig til virksomheder, der har behov for at have en bil til rådighed. En af de helt store fordele er, at leasing ikke påvirker likviditeten i samme grad, som hvis en virksomhed selv ejer bilen. Selvom det hedder erhvervsleasing, så kan leasingbilen også bruges privat, dog bliver du beskattet af fri bil. Så hvis du som virksomhed ikke ønsker at binde din kapital i en bil, så er erhvervsleasing en fremragende mulighed.

 

Splitleasing

Splitleasing er en ny leasingform, hvor du deler leasingaftalen op i en privat- og en erhvervsdel. Det smarte ved splitleasing er, at virksomheden betaler for det, bilen bliver brugt til erhvervsmæssigt – så hvis f.eks. bilen bliver brugt 70 % erhvervsmæssigt, så skal virksomheden betale 70 % af leasingaftalen. Privatpersonen, der så bruger bilen 30 % af tiden, skal så betale de sidste 30 % af leasingaftalen. For privatpersonen er det også særligt smart, da man ikke bliver beskattet af fri bil som ved andre typer firmabiler. Bliver bilen brugt mest til erhvervskørsel, kan der være rigtig mange penge at spare. Her skal du sørge for at holde nøje regnskab med kørslen, da du skal kunne bevise overfor SKAT, hvor meget du har kørt. Det findes der dog elektronik, som kan hjælpe med, når du vælger splitleasing.

 

Flexleasing er populært – det her skal du huske

Der er flere firmaer end nogensinde før, som tilbyder flexleasing, og derfor skal du være ekstra opmærksom på, hvad der egentlig står i de mange tilbud.

Du skal forholde dig til især disse tre ting:

  • Førstegangsydelsen: Det er en procentdel af bilen pris og indeholder normalt nedskrivning af bilens restværdi. Spørg altid om, hvor meget af førstegangsydelsen, der går til nedskrivning af restværdien. Jo tættere på 100 procent jo bedre.
  • Den månedlige ydelse: Her betaler du afgift til staten, administration af leasingaftalen osv. Du betaler en højere procentdel til staten, hvis bilen er nyere end tre år. Derfor er biler ældre end tre år billigere at flexlease, da der her er den laveste procentsats til staten.
  • Restværdien: Det er beløbet, som bilen skal videresælges til uden afgift, når leasingaftalen udløber. En for høj restværdi kan altså være en dyr fornøjelse, når bilen skal sælges igen. Så tjek, at restværdien er realistisk. Læg førstegangsydelsen og restværdien sammen – det skal cirka være bilens pris i dag.

Det er altså om at være vågen, når du gennemgår et tilbud på flexleasing. En lav førstegangsydelse og lav månedlig ydelse kan måske dække over en alt for høj restværdi.

 

Eksempel på flexleasing hos Nellemann Leasing:

Jaguar F-Type S/C R Coupé, 550 hk

Årgang 2014

59.000 km

Månedlig ydelse: 6.495 kr. + moms pr. måned.

Førstegangsydelse: 129.000 kr. + moms.

Restværdi: 281.000 kr. + moms og afgift.

Her er det jo fristende at få en lækker og lynhurtig Jaguar hjem i garagen for knap 6.500 kr. om måneden. Men du skal lige huske, at det er plus moms (tilbuddet er henvendt til erhverv), og du skal lægge 129.000 kr. + moms i førstegangsydelse, inden der kommer danske plader på. Men passer restværdien så? Restværdi plus førstegangsydelse giver 410.000 kr. + moms, og det passer meget fint med de priser, vi kan finde på samme model i Tyskland uden afgift.

Download TjekBil appen ved at trykke her

Facebook
Twitter
LinkedIn