Lufthavnsnummerplader og deres særtegn - Tjekbil.dk

Find info om alle køretøjer

Tjek synsrapporter, gæld, kilometerfusk og meget mere

Lufthavnsnummerplader og deres særtegn

Nummerplader verden over udgør et helt sprog for sig selv. Hvert land har deres egen tal- og bogstavkombination til at danne deres nummerplader, og derudover er der forskellige regler til forskellige fartøjer og erhverv. Kongehuset har én type, brandvæsenet har en anden og forsvaret en helt tredje. En anden slags køretøjer, der har særskilte regler i forhold til de normale nummerplader i Danmark, er de køretøjer, der bliver brugt som en del af arbejdet i lufthavnene. Nedenfor kortlægges præcist hvordan, at disse lufthavnsnummerplader adskiller sig fra resten.

Hvordan adskiller lufthavnsnummerplader sig fra resten?

Først og fremmest er grunden, til at køretøjer i lufthavne skal have særlige nummerplader, at bilerne ikke er registreringspligtige på samme måde, som bilerne er, når man selv køber en personbil. Lufthavnsnummerplader har i mange år været særlige, og siden 1986 har disse nummerplader adskilt sig fra resten ved farven på nummerpladerne. Fra 1986 til 1997 var lufthavnsnummerpladerne grønne med sort skrift, og fra 1997 og fremefter har de været røde med hvid skrift. Som de fleste danskere nok kan nikke genkendende til, er det anderledes fra de velkendte danske personbilsnummerplader med sort skrift på hvid baggrund omringet af en rød streg. Størrelsen på lufthavnsnummerpladerne er den samme som almindelige registrerede bilers nummerplader – typisk cirka 50 centimeter på den lange led og 12 centimeter på den korte. 

Lufthavnsnummerpladernes kombination af cifre

Vi har nok alle sammen stået i en gate i en lufthavn og kigget ud på flyene og fulgt med i lufthavnspersonalets arbejde derude. Her har man ikke kunnet undgå at lægge mærke til, hvor specielle de forskellige køretøjer er. Nogle af dem ligner små golfvogne, nogle af dem kører rundt med en stor trappe ovenpå, der bruges til at stige ombord på flyene, og nogle af dem har lange tog-lignende vogne bag på til at transportere al bagagen. Selvom de slet ikke ligner de personbiler, vi selv kører rundt i til dagligt, minder deres nummerplader meget om hinanden. Udover at størrelsen som sagt er ens på de to slags nummerplader, er kombinationen af bogstaver og tal på nummerpladerne også næsten den samme og starter derfor også med to bogstaver efterfulgt af et femcifret tal. Både personbiler og lufthavnskøretøjers talrække på nummerpladerne starter ved 20.000. Bogstavkombinationen er dog den samme hver gang ved fartøjerne i lufthavnene og starter alle med bogstaverne RF. Ved personbilerne derimod er der en lang række kombinationer af bogstaver, der bliver brugt på de danske biler. Skiftet til røde nummerplader i lufthavnene, skete da kombinationen af cifre var nået til RF 21 405 i 1997. 

Generelt er det altså mest farven, der adskiller lufthavnsnummerpladerne fra andre nummerplader i trafikken, og grunden er som sagt, at de forskellige køretøjer, der kun befinder sig inden for lufthavnsområderne, ikke er registreringspligtige som de fleste andre biler.

Facebook
Twitter
LinkedIn