Euro NCAP - Hvor sikker er din bil? | Tjekbil.dk

Find info om alle køretøjer

Tjek synsrapporter, gæld, kilometerfusk og meget mere

Euro NCAP – crashtest og bilsikkerhed

Det ser måske sådan ud, men Euro NCAP smadrer ikke hundredevis af biler for sjov hvert år. For dig som bilkøber kan ’stjernesystemet’ betyde forskellen på liv og død. Så hvad er Euro NCAP egentlig? Det finder vi ud af her!

Euro NCAP – eller ”European New Car Assessment Programme” er det europæiske institut, der kollisionstester alle nye biler på det europæiske marked. Kort sagt; vil en bilfabrikant sælge en ny model på det europæiske marked, skal der ofres én eller flere biler i en højere sags tjeneste – nemlig din sikkerhed i trafikken. Dette gøres altså hjælp af Euro NCAP testen.

Information om Euro NCAP

Siden februar 1997 har instituttet derfor uddelt fra én til fem stjerner til alle nye biler. Hvor fem er det absolut bedste. De første tests viste da også, at et organ som Euro NCAP i den grad havde manglet. For selvom alle de testede biler levede op til datidens lovgivning, krøllede mange af de mest populære biler sammen som sardindåser. Tidens Volkswagen Polo og Opel Corsa opnåede kun to stjerner, når det kom til beskyttelse af voksne passagerer. Mens det gik helt galt for eksempelvis Rover 100, som kun opnåede én enkelt stjerne i kategorien – det var ikke ret godt.

Ikke at den billige Rover dog var noget særsyn, da Euro NCAP først gik i gang med at klaske biler efter amerikansk forbillede. Amerikanerne havde allerede haft et lignede institut, NHTSA, i 17 år på det tidspunkt. Langt dyrere biler som datidens BMW 3-serie klarede nemlig også den europæiske sikkerhedstest katastrofalt dårligt. Modellen fra premium-segmentet var ellers kun en seks år gammel sag, da Euro NCAP så på den.

Imponeret var man ikke. BMW’en opnåede kun en to-stjernet vurdering. Og det var samlet set. BMW’en opnåede nemlig kun én stjerne, da det kom til beskyttelse af voksne passagerer.

Set i forhold til 2020-standarden for sikkerhed vil den tæt på 30 år gamle BMW i dag være en dødsfælde at køre ud i trafikken med. Men det har heldigvis ændret sig i dag.

Et nærmere kig på Euro NCAP’s stjernesystem

Som nævnt kan en bil få fra 1 til 5 stjerne, dog har vi set eksempler på, at visse biler faktisk bliver tildelt 0 stjerner – dette er dog meget sjældent. Desto flere stjerne desto bedre, hvorfor en bil med en Euro NCAP vurdering på 5 stjerner er det bedste og vurderet som en mere sikker bil end en, som blot score 1 enkelt stjerne. Der er dog forskellige måder, hvorpå du kan fortolke disse stjerne vurdering. Du får overblikket her:

1 stjerne: Dette indikerer, at bilen har en utilstrækkelig beskyttelse af både føreren såvel som passagerer.

2 stjerner: Dette indikerer, at bilen har en begrænset beskyttelse af både føreren såvel som passagerer, og at den mangler nødvendig teknologi til undvige sammenstød.

3 stjerner: Dette indikerer, at bilen har en gennemsnitlig beskyttelse af både føreren såvel som passagerer, men i modsætning til ovenstående har nødvendig teknologi til at undvige sammenstød.

4 stjerner: Dette indikerer, at bilen har en god kollisionssikkerhed og endda har en del teknologi til at undvige sammenstød.

5 stjerner: Dette indikerer, at bilen både har en god kollisionssikkerhed samt avanceret teknologi til at undvige sammenstød.

Desuden skal du også være opmærksom på, hvilket år den pågældende bil har fået vurderingen. Dette skyldes, at der sker ændringer i forhold til testen, hvorfor en bil der score 5 stjerne i 2019 er væsentlig mere sikker end en bil, som har samme score men i 2014.

Hvad måler Euro NCAP på?

Når en bil bliver Euro NCAP testet, så bliver der grundlæggende målt på sikkerhed i følgende fire kategorier:

  • Føreren og voksne i bilen
  • Børn i autostole
  • Fodgængere
  • Sikkerhedsudstyr i bilen

Lad os tage en køretur og se på, hvordan de forskellige kategorier bliver testet.

Euro NCAP biltest: Føreren og voksne i bilen

Euro NCAP føreren og voksne

Helt konkret er der seks forskellige “crashtests”, der bliver udført, når sikkerheden for føreren og voksne i bilen vurderes ved hjælp af Euro NCAP. Disse tests er skæv kollision mod deformerbar barriere, fuldbredde kollision mod fast barriere, sidekollision, pæletest, piskesmældstest og sidst AEB City nødbremse.

Skæv kollision mod deformerbar barriere

For at teste en skæv kollision mod deformerbar barriere køres bilen ind i en deformerbar barriere (hvilket betyder en barriere, som kan give sig og derved ikke fast) med 64 km/t med 40% af fronten på bilen – her simuleres en kollision med en anden bil på samme vægt, hvor begge køre 50 km/t. I sådanne tests er der fire testdukker: to på forsædet og to på bagsædet. Dem på forsædet svare til gennemsnittelige mænd, hvorimod dukkerne på bagsædet svare til to børn i autostole. Her bliver selve konstruktionen på bilen testet og derved bilens evne til at dirigere kollisionsenergien sikkert.

Fuldbredde kollision mod fast barriere

I en fuldbredde kollision mod fast barriere køres bilen i modsætning til ovenstående ind i en fast barriere med hele fronten. Dette gøres med 50 km/t., hvor der er placeret to testdukker: en på førersædet svarende til en gennemsnitlig mand og en på bagsædet svarende til en mindre kvinde. Her bliver der altså testet for sikkerhedsseler og igen konstruktionen.

Sidekollision

Euro NCAP tester også sidekollision, hvilket vil sige at testbilen bliver påkørt fra siden. Dette gøres med 50 km/t., hvor der på forsædet sidder en testdukket svarende til en gennemsnitlig mand samt to to børnedukker i autostol på bagsædet. Fokusset i denne test er på airbags, bilens B-stolpe og om den generelt beskytter de vitale områder vi har på kroppen.

Pæletest

Ved pæletest i Euro NCAP ses der på bilens sikkerhed, hvis man skrider ud og rammer en genstand ved siden af vejen f.eks. et skilt eller en træk. Testen sker med 32 km/t., hvor bilen sendes ud i en “pæl”, alt imens der er en test dukke på føresædet, som er tilsvarende en gennemsnitlig mand. Der ses på, hvor godt bilen beskytter hovedet og generelt bilens evne til at undgå at blive deform.

Piskesmældstest

Vi finder også piskesmæld som en del af Euro NCAP’s crashtests. Her måles der på hovedstøtten i bilen. Måden dette foregår på er gennem 3 tests, hvor en testdukke placeres på en slidske, hvortil hovedstøtternes opbygning også bliver vurderet.

AEB City nødbremse

Sidste test inden for føreren og voksne i bilen er AEB City nødbremse. Her kører testbilen ind i en slags pude med 10-50 km/t. bagfra, hvor føren ikke bremser, med derimod bliver bilens evne til at bremse selv vurderet – hvis bilen selv når at bremse er der selvfølgelig top-point at hente.

Euro NCAP biltest: Børn i autostole

Euro NCAP autostole

Når bilen bliver test af Euro NCAP i forbindelse med børn i autostole, så ses der på følgende: sikkerhed i autostol, fastgørelse af autostol og installation af autostol

Sikkerhed i autostol

Denne test ser på, hvor “effektivt” autostole fastgøres i testbilen og vurdere sikkerheden, når der sker front- og sidekollisioner. Der placeres to test dukker, en svarende til et barn på 6 år, og en der svarer til et barn på 10 år. Disse er placeret i måleudstyr som måler på, hvor voldsomt barnet bliver påvirket ved sidekollisioner. Hovedageligt ses der på hoved, nakke og bryst belastninger og bevægelser.

Fastgørelse af autostol

Her ses der om bilen lever op til i-Size og Isofix standarder. Ved hjælp af i-Size og Isofix beslag er det nemmere at fastgøre en autostol korrekt, så den er mest sikker for barnet.

Installation af autostol

Udover blot fastgørelse af autostolen, så ser Euro NCAP også på selve installationen. Her bliver der vurderet på, hvor let det er at foretage installation af en autostol i bilen. Kort og godt ses der på om en autostol enkelt og korrekt kan installeres på alle pladser i bilen.

Euro NCAP biltest: Fodgængere 

Euro NCAP fodgængere

Gennem Euro NCAP’s test i forbindelse med fodgængere bliver der set på skader forvoldet på fodgænger – henholdsvist på hovedet, lår og underliv samt nedre ben. Yderligere bliver der også testet for nødbremse for fodgængere.

Der opstilles en række kollisionstest med “dummies” for hoveder for både voksende og børn, hvor kollisionen sker med 40 km/t. Her vurderes der efterfølgende på bilens evne til at beskytte hovedet på fodgængeren – f.eks. om kølerhjelmen er bygget med materialer som giver sig en smule.

Grundlæggende udføres der lignende tests i forbindelse med lår og under liv samt nedre ben. Her vurderes skaderne selvfølgelig på de tilsvarede ud fra “dummies” for lår og under liv sam nedre ben.

Nødbremse for fodgængere

Denne Euro NCAP test ser igen på det automatiske nødbremsesystem gennem tre forskellige episoder:

  1. En voksen kommer ind foran bilen fra føreresiden
  2. En voksen kommer ind foran bilen fra passagersiden
  3. Et barn løber ud mellem parkerede biler fra passagersiden

I denne test skulle kollision med fodgængeren gerne helt undgås.

Euro NCAP biltest: Sikkerhedsudstyr 

Euro NCAP sikkerhedsudstyr

Den sidste Euro NCAP test handler om sikkerhedsudstyret i bilen – her bliver de vigtigste elementer test dette er følgende: antiudskridningssystem (ESC), selehuskere, fartbegrænser, nødbremse og linjevogter. Euro NCAP tjekker blot om udstyret findes i testbilen og om de virker under normal kørsel og i ulykkesituationer.

I forbindelse med ESC, holdte Euro NCAP faktisk op med at teste dem, da det i 2014 blev gjort til et lovkrav at biler har disse – hvilket gør at man ikke skrider ud.

Selehuskere, er som vi kender dem, “alarmer” der minder os om at spænde selen, når vi er ude at køre.

Fartbegrænsere har grundlæggende tre forskellige funktioner: give information om aktuel fartgrænse (eksempelvis ved hjælp af skilt aflæsning), advare om overskridelse af fartgrænse og generel evne til at modvirke overskridelse af fartgrænserne. Dette er der faktisk nogle adaptiv fartpilot systemer, som hjælper med.

Nødbremse, som vi tidligere har været inde på, hjælper føreren med at bremse i tide, så der ikke sker kollision med forankørende eller passasengere. Hos Euro NCAP tests der tre forskellige scenarier:

  1. Kørsel mod en stillestående bil med 30 til 80 km/t.
  2. Indhentning af langsommere kørende bil med 30 til 80 km/t.
  3. Kørsel 50 km/t. bag en bil med, der bremser op – både med hård opbremsning og mild opbremsning.

Sidst i bilens sikkerhedsudstyr er linjevogter, og nej ikke tåberne der dømmer off-site på stadionet, men derimod dem som advare dig, når du er på vej over i en anden vejbane imens du er uopmærksom eller i værste fald er ved at falde i søvn.

Ændringer til biltesten i 2020

Hvert andet år kommer der opdateringer til Euro NCAP’s sikkerhedstest, og 2020 var ingen undtagelse – det er nu blevet mere vanskeligt at score de eftertragtet 5 stjerne for bilerne. Vi gør igen opmærksom på, at dette også er en af grundene til, at man som forbruger ikke nødvendigvis kan sammenligne de forskellige “scores” fra forskellige årstal.

Først of fremmest, er der blevet implementeret en ny test – nemlig en cash-test med en bevægelig barriere mod en bevægelig bils front, som erstatter test for skæv kollision mod deformerbar barriere. Dette er til gavn for at teste både bilens beskyttelse af føren og passasengere, men også selve bilens frontale sikkerhedsstruktur.

Yderligere er der også sket ændringer i forbindelse med fokus på sidekollisioner, hvor bilproducenter bliver belønnet for center airbags især i mindre biler, hvor chancen for skader øges med passasengere tæt på hinanden. Vedrørende sidekollisioner er kravene for bilproducenterne altså blevet skærpet, især fordi disse kollisioner har høj dødsfrekvens.

Det har også været et fokus, at forebygge ulykker ved hjælp af AEB-systemer, som bliver testet i mere komplekse situationer, såsom når en bilist svinger over en bane for en anden bilist eller sågar det at bakke ind i fodgængere. Eksempler på andre forebyggende systemer kan være fokusset på “opmærksomheds assistent”, som hjælper føren med at være opmærksom på kørslen og bliver advaret når der er tegn å træthed, uopmærksomhed og lign.

Det handler dog ikke alt om at forebygge og evnen til at håndtere et biluheld, men nu belønner Euro NCAP også de bilproducenter, som hurtigt sørger for de forskellige beredskaber får information om biluheldet – derved bliver der nu også fokusere på forholdene efter et uheld.

NCAP topkarakter: Den første var en franskmand

Faktisk var det først i 2001, at en bil opnåede absolut topkarakter. Hæderen tilfaldt en Renault Laguna II.

Siden 2009 har Euro NCAP testet alle nye bilers sikkerhed på følgende fire punkter: Sikkerhed for føreren og voksne i bilen, sikkerhed for børn i autostole, sikkerhed for fodgængere og sikkerhedsudstyr i bilen.

Siden de første tests i 1997 er både bilindustrien og europæisk sikkerhedslovgivning heldigvis blevet meget, meget bedre. Sikkerhedskravene til moderne biler er da også kun blevet strengere med tiden, og i 2018 strammedes grebet endnu engang om sikkerheden.  Det går blandt andet hårdt udover de bilfabrikanter, som ikke opdaterer deres modeller særligt ofte.

Italiensk får dumpekarakter

Årets skrækeksempel kom fra Italien, hvor Fiat Panda fik lige præcis nul stjerner for sin sikkerhed. Eller rettere mangel på samme. Herhjemme kaldte FDM resultatet for ”skandaløst i en bil, som stadig sælges fra ny”. At Panda’en ingen stjerner fik, skyldtes blandt andet manglen på sikkerhedssystemer. Fiat Panda, der kom på markedet i 2012, er nemlig stort set ikke opdateret siden da. Og den har derfor selvsagt ikke kunne følge med de opdaterede sikkerhedskrav. Men fordi en Euro NCAP-test kun er gyldig i seks år, testede man altså igen i 2018 Fiat-modellen fra 2012.

Og ja, du kan stadig få en ny Fiat Panda, som i sin grundkonstruktion altså er fra 2012, i dag. Men så er spørgsmålet bare, om du tør det?

Meget bedre gik det til gengæld for Volvo og BMW, der med henholdsvis V60 og X3 begge opnåede de fulde fem stjerner. Meget apropos Volvo satte den svenske fabrikant allerede i 2013 det mål, at ingen må dø i trafikuheld fra 2020, når det sker i en fabriksny Volvo. I december 2019 fulgte japanske Subaru trop med samme budskab – blot først med virkning fra 2030.

Euro NCAP målinger og de seneste stjerner

I mange år favoriserede et tungt, dansk afgiftssystem helt små bybiler. De såkaldte mikrobiler. Men hvordan man end vender og drejer det, er der ikke plads til meget sikkerhed på de 3,5 meter, som eksempelvis en Volkswagen Up! måler i længden. Det fik den otte år gamle bilplatform da også at føle, da Euro NCAP endnu engang testede bilen i 2019.

Når bilen falder igennem NCAP-testen, skyldes det blandt andet, at VAG-koncernen, som producerer trillingebilerne Seat Mii, Volkswagen Up! og Skoda Citigo, har sparet den automatiske nødbremse væk. Og det trækker gevaldigt ned i en moderne sikkerhedsvurdering.

Men den tyske bilgigant, VAG, indtager faktisk også en topplacering i den seneste Euro NCAP-måling. Om end det gælder for det tjekkiske søstermærke, Skoda. Den nyeste Skoda Octavia tænder nemlig samtlige NCAP-stjerner. Det samme gør den lille SUV fra Renault, Captur. Begge scorer en femstjernet sikkerhedsvurdering i den seneste NCAP-test.

En anden dansker-darling får dog drøje hug. Den lille Peugeot 208 må tage til takke med fire stjerner. Det skyldes især en ringe beskyttelse af fodgængere i tilfælde af sammenstød.

På elbilsfronten er der ikke meget at frygte, hvis man som bilist vil være med på sikkerheds-bølgen. Både de europæiske bud som Porsche Taycan og Mercedes EQC har helt styr på sikkerheden. Men det samme gælder faktisk også hos Tesla. Både den nye Model 3 og den større, men også lidt ældre SUV, Model X klarer skærene til UG, kryds og slange. Dermed holder Tesla fast i topplaceringen fra 2014, hvor Euro NCAP for første gang havde fat i den amerikanske ellert.