Udenlandske nummerplader - Tjekbil.dk

Find info om alle køretøjer

Tjek synsrapporter, gæld, kilometerfusk og meget mere

Udenlandske nummerplader

Forskellige lande har forskellige nummerplader, men rundt omkring i Europa minder selvfølgelig mere om hinanden, end hvis man sammenlignede dem med asiatiske nummerplader eksempelvis. Men der er bestemt stadigvæk forskelle på nummerpladerne rundt omkring i Europa. I artiklen herunder beskrives nummerpladerne og baggrunden for dem i forskellige nærtliggende lande til Danmark.

Grønlands og Færøernes nummerplader

Selvom disse to lande nord for Danmark, stadig er en del af Det Danske Rigsfællesskab, har både Grønland og Færøerne deres egne slags nummerplader. Begge lande har i løbet af årene skiftet design på nummerpladen flere gange. Færøerne begyndte i 1930 at registrere bilerne, og det startede blot med, at alle biler havde et løbenummer på maksimalt tre cifre. Sidenhen blev Færøernes forkortelse FØ tilføjet, og ligeledes kom der flere tal på. I 1996 fik Færøerne den nummerplade, de også kender i dag. En hvid rektangulær nummerplade, der næsten har samme størrelse som den i Danmark. Kanten på pladen og skriftfarven er begge blå, og den består af to bogstaver og et trecifret tal. Til venstre på pladen er der en blå firkant, hvor der øverst er et billede af Færøernes flag og nederst står FO i hvid skrift. 

I Grønland begyndte de først at registrere biler i 1968, og her var nummerpladerne sorte med hvid skrift og bestod af et bogstav og op til seks tal. Sidenhen er der blevet tilføjet et enkelt bogstav, og alle nummerpladerne starter med GR for Grønland og ligner fuldstændig dem, vi har i Danmark. Hvid baggrund med rød kant og sort skrift.

Nummerpladerne i Sverige og Norge

Nummerpladerne er som nævnt forskellige i alle lande, og derfor har både Sverige og Norge naturligvis også deres egne særskilte nummerplader. I Sverige begyndte man i 1907 at registrere bilerne, og dengang bestod nummerpladen blot af et løbenummer, der gik fra et til fem cifre. Da de blev brugt op, fandt de på nye kombinationer af tal og bogstaver, og i dag består deres nummerplader af tre bogstaver efterfulgt af tre tal. Størrelsen er den europæiske standard, der er 52 centimeter bred og 11 centimeter høj, næsten ligesom dem vi har i Danmark. Baggrundsfarven er hvid, og kanten rundt om og skriftfarven er sort. Desuden kan man selv vælge, om man vil have det blå EU-logo til venstre på nummerpladen eller ej. 

I Norge begyndte man i 1899 at registrere de første biler i Oslo, der dengang blot bestod af et løbenummer. Først i 1971 lavede de systemet om til dem, de kender i dag med to bogstaver efterfulgt af et femcifret tal, udover på motorcykler og påhængsvogne, hvor der er et firecifret tal. Ligesom i Sverige er baggrundsfarven hvid og skriften er sort, men i Norge er der ingen kant på nummerpladen, og de fem tal er desuden heller ikke opdelt med et mellemrum. 

De tyske nummerplader

I Tyskland startede man i 1906 med at registrere biler, og her bestod nummerpladen af to romertal, der henholdsvis afhang af delstat og forvaltningsområde. Bogstaverne var efterfulgt af en række tal. I dag er den tyske nummerplade hvid med sort skrift, og længst til venstre er der en blå firkant med EU-flaget øverst og et hvidt D nederst for Deutschland. Til højre for det er der op til tre bogstaver, som angiver, hvor i landet bilen er registreret. Dernæst er der to tegn oven på hinanden: Det øverste er et lille grønt symbol, der viser, hvornår bilen sidst har været til syn, og det nedenunder er seglet for det område i Tyskland, bilen er udstedt fra. Herefter følger ét til to tilfældige bogstaver og ét til fire tilfældige tal. Der kan højst på hele nummerpladen være otte cifre. 

Facebook
Twitter
LinkedIn