Adaptiv Fartpilot - ALT du skal vide | Tjekbil

Find info om alle køretøjer

Tjek synsrapporter, gæld, kilometerfusk og meget mere

Adaptiv fartpilot – alt du skal vide

Du kender fartpiloten. Med vidste du, at man kan sætte ordet ’adaptiv’ foran og få noget meget mere lækkert udstyr i bilen? Vi taler selvfølgelig om adaptiv fartpilot.

Du kender sikkert allerede til fartpilot i biler. En fartpilot – også kaldet cruise control – administrere  køretøjets hastighed automatisk. I en bil vil speeaderen blive kontrolleret af fartpiloten og holde den angivet fart.

Der er dog forskel på en adpotiv fartpilot og den “traditionelle” fartpilot.

Hvad er adaptiv fartpilot?

En adaptiv fartpilot fungerer basalt set præcis, som du i forvejen kender fartpiloten. En adaptiv fartpilot holder den fart, du har bestemt dig for. Der, hvor den adaptive del skiller sig ud, er i forholdet til andre bilister. Systemet tilpasser sig nemlig til andre trafikanter. Det vil sige, hvis at der bremses, når bilen foran sætter farten ned, men hvis bilen foran sætter farten op, så vil den adaptive fartpilot også accelerer op til den angivet fart igen.

Vi håber, at du nu har fået svar på sprøgsmålet “Hvad er adaptiv fartpilot” – i så fald hopper vi videre til, hvordan det fungerer. Dette hjælper naturligvis også med forståelsen.

Hvordan fungerer traditionel og adaptiv fartpilot?

Både den traditionelle og adaptive fartpilot fungere via radarteknologi, som oftest er placeret i enten forruden eller forkofangeren på din bil. En adaptiv fartpilot sørger nemlig for at holde sikker afstand til den forankørende. I praksis betyder det, at bilen selv sørger for at sætte farten op eller ned i forhold til trafikken foran.

Typisk kan afstanden indstilles i trin. I alt fra meget lang afstand til den forankørende – og ned til den afstand, der er tættest mulig, men samtidig sikkerhedsmæssigt forsvarligt i forhold til trafikken foran. For dig betyder den adaptive fartpilot en mere behagelig køretur, og så kommer du højest sandsynlig også mere afslappet frem til dit bestemmelsessted.

Så lille en hjælp kan faktisk gøre køreturen meget mere behagelig! Hvis du vil se mere om forskellen, og hvordan adaptiv fartpilot virker, så kan du se mere i denne video:

Historien bag teknologien

Det er nu ikke, fordi teknologien er ny og funklende. Så langt tilbage som i 1992 kunne Mitsubishi rulle de første biler med det første adaptive system ud på vejene på hjemmemarkedet i Japan.

Her kunne kunderne købe modellen Debonair, som dengang i sin tredje generation advarede chaufføren om at sænke farten, når bilen vurderede, at den var for tæt på den forankørende trafik. Bilen selv greb ikke ind på andre måder end advarslen til chaufføren.

Heldigvis er teknologien blevet mere avanceret i dag, hvilket gør din køretur meget mere behagelig og også mere sikker. Der findes endda dem, der påstår, at du aldrig vil købe en bil uden adaptiv fartpilot, når først du har prøvet en bil med systemet. Det vil vi lade være op til dig som bilkøber at vurdere.

Fartpilot fungere bedst i biler med automatgear

Adaptiv fartpilot fås både i biler med manuelt gear og automatgear. Men det fungerer selvsagt bedst i biler med sidstnævnte geartype. Når bilen selv styrer gearene, skal du nemlig arbejde mindst muligt for at få en behagelig køretur.

I samspillet med en radarstyret adaptiv fartpilot og automatgearet styrer bilen således selv gennem gearene, og du kan sætte piloten til at styre acceleration og bremsning selv ved meget lave hastigheder. Faktisk fungerer de mest avancerede adaptive fartpiloter helt ned til 0 kilometer i timen.

Du vil dermed opleve en bil, der klarer meget af turen selv, så længe du har fat i rattet og styrer i den rigtige retning. Selvom at der jo også findes systemer, der mere eller mindre kan klare den del for dig også.

De mest avancerede systemer er dermed yderst velegnede i køkørsel. Her kan din bil selv gasse op for at følge med trafikken, eller bremse når trafikken går langsommere. Hos eksempelvis Audi og Subaru kan du endda indstille, hvor aggressivt speederen skal få bilen op i fart. Eller omvendt hvor hårdt bremsen skal skrælle farten af, når du rammer noget trafik.

Desuden ville radaren i mange af et adaptiv fartpilot-system også i langt de fleste tilfælde kunne aflæse farttavler. En kærkommen hjælp hvis du eksempelvis går direkte fra landevej og ind i en bygrænse.

Det er ikke altid, at selv den mest opmærksomme bilist fanger, at fartgrænserne har ændret sig. Og her kan den adaptive fartpilot være en stor hjælp.

Omvendt vil de mindre avancerede adaptive fartpiloter – og adaptive fartpiloter i biler med manuelt gear – typisk slå fra, når hastigheden kommer under 30 kilometer i timen. I den slags biler er den adaptive fartpilot bedst til ruten, som går ad lande- og motorveje.

Radaren læser vejen

Det altafgørende for den adaptive fartpilot er bilens radar. Radaren er grunden til, at det hele spiller. Med den kan bilen nemlig se flere hundrede meter frem i vejens forløb. Også før du lægger mærke til noget som helst.

På den måde spotter den adaptive fartpilot forankørende trafik, og hvor hurtigt eller langsomt det går længere fremme. Og så kan bilens hastighed tilpasses trafikken foran. Dog hele tiden med det formål at der holdes korrekt og forsvarlig sikkerhedsafstand til dem foran. Hvis du vil læse mere om bilsikkerhed, kan du f.eks. starte med at læse om ESP, som er et helt centralt system.

Udgangspunktet vil dog være, at fartpiloten holder den afstand, bilen kører på ét sekund. Typisk kan afstanden også indstilles i tid af chaufføren selv. Oftest er det så mellem 0,7 sekunder og helt op til to sekunder. Hvilket er mange meters forskel ved høj fart.

Adaptiv fartpilot fås selv helt ned i de billige biler

Den adaptive fartpilot gør køreturen behagelig i sådan en grad, at det godt kunne lyde som noget, der kun fås i biler med fire ringe i fronten eller stjerne på kølerhjelmen. Men sådan forholder det sig faktisk ikke. Selv i Danmark, hvor vi er plaget af ekstraordinært højt afgiftstryk på biler, er den adaptive fartpilot ikke længere noget særligt udstyr, som kun er forbeholdt den lille skare af direktørvogne.

Et godt eksempel er Volkswagen. Det tyske mærke har aldrig været kendt for at smide ret meget udstyr i deres biler. Men lige når det kommer til den adaptive fartpilot, kan man tale om udstyr til ren foræringspris. Eller næsten da.

Allerede i 2014 havde den danske importør prisen på en adaptiv fartpilot i den populære Polo helt nede på 5.000 kroner. Det kan du knap få et hæderligt sæt aluminiumsfælge i 17” for.

Men som vi kort har været inde på, så fås systemerne for alt fra småpenge til de helt store beløb. Systemerne, der virkelig koster knaster, spiller til gengæld ofte også sammen med andre af bilens sikkerheds- og komfortsystemer. Du kan læse om ABS-bremser ved at følge linket.

Nogle af de bedste systemer snakker sammen med bilens navigationssystem. På den måde tilpasses farten, alt afhænger af hvordan vejen foran dig ser ud. De systemer er til gengæld langt fra gratis. Hos Mercedes kalder man systemet Distronic Plus. Her tilpasses bilens hastighed efter både kameraer og noget så avanceret som lydbølger. Hos tyskerne er den adaptive fartpilot en del af ’førerassistent-pakken’, der løber op i 31.000 kroner.

Det hele lyder måske som noget af en jungle at finde rundt i, når alt fra Toyota til Nissan, BMW til Audi og alt derimellem kalder deres adaptiv fartpilot-systemer noget forskelligt. Men sådan behøver det ikke være.

De enkelte forhandlere ved udmærket godt, hvad du mener, når du spørger efter den adaptive fartpilot. Også selvom fabrikkerne, hvor bilerne kommer fra, hver især kalder systemerne noget forskelligt og nogle gange lidt mærkeligt.

Med andre ord kan du trygt gå efter en bil med adaptiv fartpilot. Men ligesom fabrikanterne har benævnet teknologien forskelligt, så opfører den adaptive fartpilot sig også forskelligt, alt efter hvilken bil du sidder i.

Altså er der ingen vej uden om at få prøvet nogle forskellige modeller fra forskellige mærker, indtil du finder lige den adaptive fartpilot, der passer bedst til din måde at køre bil på.

Hvad siger loven om adaptiv fartpilot?

For en gangs skyld siger loven ikke så meget. Hverken den almindelige fartpilot eller den mere avancerede, adaptive fætter er nemlig et lovkrav i EU – eller for den sags skyld Danmark. Men det er ikke utænkeligt, at det sker en dag i nærmeste fremtid.

I 2019 vedtog EU-parlamentet eksempelvis, at den automatiske nødbremse senest fra maj 2022 skal være standardudstyr i alle nye biler, der sælges inden for EU. Den automatiske nødbremse gør – som den adaptive fartpilot – også brug af radarstyring.

Men for nu er der altså ikke krav om, at bilproducenterne skal udstyre din næste bil med den adaptive fartpilot, som du nu kender lidt mere til, end da du startede med at læse denne artikel.