Anhængertræk [ALT du skal vide] | Tjekbil.dk

Find info om alle køretøjer

Tjek synsrapporter, gæld, kilometerfusk og meget mere

Anhængertræk – alt hvad du skal vide!

Anhængertræk, jydekrog – kært udstyr har mange navne. Og er der noget, de danske bilister har kært, så er det deres anhængertræk. Men hvad er det egentlig for en størrelse, hvad siger loven, og hvad siger monteringsreglerne? Her får du svarene.

Jydekrog – kort fortalt

Et anhængertræk, eller jydekrog om man vil, kan mange ting. At det så faktisk er en hel kunst i sig selv at styre en bil baglæns med noget ‘på krogen’, er en diskussion, vi altid kan tage op en anden gang. Her skal vi blot koncentrere os om, hvad anhængertrækket egentlig er for en størrelse.

For med et anhængertræk forlænger du din bils praktiske anvendelighed – sådan helt bogstaveligt tal. Uanset om det så er en campingvogn, en camplet eller en trailer, du spænder bagefter bilen. Hovedsagen er, at du får mere plads til at køre med alt fra haveaffald mod genbrugsstation til familiens ferieopbakning og køre med ruteplanlægning sydpå. Og nej, vi siger ikke, at det er to ord for det samme.

Anhængertræk regler: Det siger loven

Uanset hvad du skal bruge den ekstra plads til, så er der dog visse regler, du skal være opmærksom på. Og det er faktisk før, du overhovedet sætter dig bag rattet og begiver dig ud i trafikken med noget som helst spændt efter din bil.

I Danmark er der nemlig regler for, hvem der overhovedet må køre med hvilket læs på krogen. Bilister med kategori B-kørekort, altså i lovens forstand førerretten til almindelig personbil, må eksempelvis kun sidde bag rattet, hvis vægten er under 3.500 kilo samlet set. Altså når bil og trailer er sammenkoblet. Traileren – eller påhænget i det hele taget – må heller ikke veje mere end 750 kilo i sig selv.

Har du brug for at kunne trække mere vægt med jydekrogen, skal du derfor erhverve kørekort-kategorierne B+, B/E eller lastbilkørekort. Det er reglerne – helt overordnet. Og så alligevel ikke helt. For hovedreglen om, at trailerens vægt med et kategori B-kørekort ikke må overstige 750 kilo, kan man ikke altid holde sig til.

Derimod siger færdselsloven, at det er den enkelte bils registreringsattest, som afgør, hvor mange kilo du rent faktisk må kyle på krogen.

Desuden skal du altid huske at tjekke lyset på traileren, når den er koblet til bilen, før du kører ud i trafikken. Forkert eller manglende lys på en trailer udløser nemlig en bøde på 1.000 kroner. Og det er dig som fører af bilen, som skal finde pengene frem fra børneopsparingen. Altså din egen – ikke dine børns.

Trailerstik: 13-polet stik og 7-polet stik

Ligesom det kræver lidt øvelse at manøvrere baglæns med trailer, så klares tilkoblingen fra trailer til bilens elektronik heller ikke i ét universelt snuptag. Altså bremse- og blinklyset. Til det findes der nemlig både 7-polet stik og 13-polet stik. Stik med 7 eller 13 ben i. Det 7-polet stik kom først, fordi man førhen kunne klare sig med, at anhængeren ‘bare’ havde lys på. Men i takt med at både biler og bilisters krav til biler er blevet mere avanceret, måtte det 13-polet stik springe til.

Det er nemlig i stand til at håndtere flere ting end bare lyset fra bremse, blink og tågelygter. En moderne bil i dag bruger strøm på alt fra aircondition over sædevarme til at fortælle føreren om slid på bremserne. Og det skal der selvfølgelig tages højde for med stikket til anhængeren.

Desuden er udviklingen gået i retningen af et 13-polet stik, som sidder bedre fast i selve holderen. Ligesom de fleste af den type stik nu er vandtætte.

Hvad skal du så vælge? Det kommer helt an på, hvor avanceret din bil er, og hvilken type anhænger du har behov for at trække rundt med. Du kan få en adapter, hvis du eksempelvis har en ny bil som sal bruge et 13-polet stik, men en trailer med et gammelt 7-polet stik. Adapteren får de to stik til at snakke sammen.

Fastmonteret eller aftageligt anhængertræk

Men her stopper forvirringen ikke. For inden du køber en såkaldt jydekrog eller træk til din bil, skal du også tage stilling til, om det skal være fastmonteret eller aftageligt anhængertræk.

Et aftageligt anhængertræk er klart det æstetisk pæneste, da det kan afmonteres. Det er dog også den dyreste løsning. Nogle af dem er endda svingbare, så de kan vippes væk oppe under bilen, når de ikke er i brug. Mens du med et fastmonteret anhængertræk helt slipper for bekymringer om buler i din egen bils bagkofanger, hvis en anden bilist en dag banker op i dig. Trækket tager tæskene – for det meste.

Montering af anhængertræk – må du selv montere træktøj?

Nogle biler kan købes direkte fra fabrikken med anhængertræk på. Men du må faktisk gerne montere trækket selv efterfølgende – men også her er der regler at forholde sig til.

Er trækket eksempelvis aftageligt, skal det forbi godkendelse hos en synsmand, før du må få foretaget montering af anhængertræk. Desuden skal synsmanden vurdere, om anhængertrækket er monteret ‘forsvarligt’, som det hedder sig.

Omvendt kan du faktisk godt slippe for at se synsmanden. Så skal jydekrogen bare være fastmonteret på en højst otte år gammel bil. Desuden skal en sikkerhedswire monteres fra anhængeren over på bilen, hvis traileren er udstyret med bremser. Den vil hjælpe med at bremse anhængeren, hvis den af en eller anden årsag skulle falde af selve krogen.

Til gengæld skal monteringen ske på et momsregistreret værksted, som skal udfylde et felt i bilens registreringsattest og en 21.035-erklæring og sende det videre til Motorstyrelsen. Det er den såkaldte synsfrie sammenkobling – intet gør det selv her. På den måde kommer der efterfølgende til at stå “synsfri sammenkobling” på bilens registreringsattest.

Prisen for en montering varierer fra bilmærke til bilmærke. På en Audi koster det eksempelvis gerne 8.000 kroner i gennemsnit. Mens det på en Ford er noget billigere med lige under 6.000 kroner i snit. Men det svinger meget fra bil til bil. Du kan sikkert også finde en mindre lokal mekaniker, som kan lokkes til en meget lavere pris.

De nævnte regler gælder dog ikke for alle biler. Der findes nemlig biler, som fra fabrikken slet ikke er typegodkendt til anhængermontering. Du kan altid slå din bil op, for at se, om din bil er typegodkendt til et anhængertræk. Hvis du er i tvivl om, hvad fartgrænserne er med trailer, så kan du følge linket of blive klogere!

Vi håber, at du nu er blevet lidt klogere på anhængertræk, træktøj, jydekrog – eller hvad vi nu skal kalde det, når den ‘lille sorte’ skal monteres på bilen.