"},"id":"4ddf4b8f-307b-4c35-8504-2a33a41b8a72","type":"Piranha.Extend.Blocks.HtmlBlock"}],"id":"a18d7b2a-a936-48a5-a2bd-728af8ed152e","type":"Piranha.Extend.Blocks.ColumnBlock"},{"items":[{"body":{"value":"
Det hele kan synes som en jungle af regler at finde rundt i. Hvilket det da også er. Så her kommer endnu en regel, der kan undtage dig fra både moms og beskatning af fri bil. Men som samtidig ikke er uden sine egne undtagelser.
\nEr en bil specialindrettet og med en totalvægt under fire tons, skal arbejdsgiveren nemlig hverken betale moms, og arbejdstageren pålægges ikke beskatning af fri bil.
\nMen, som reglerne er nu, er det en vurderingssag fra gang til gang, hvad der er en specialindretning (og hvad der ikke er, for den sags skyld). Men når en gulpladet bil vurderes som specialindrettet, er der fuldt momsfradrag og ingen beskatning af fri bil, som vi har været inde på.
\nDet kan lade sig gøre, fordi bilen i så fald ikke vurderes som egnet til privatkørsel.
\nHvornår en bil er specialindrettet, kommer som sagt an på en vurdering. Ting der taler for, at din bil er specialindrettet: Når bilen ikke har sideruder, når der er fastmonterede reoler eller hylder i varerummet, eller når bilen fungerer som murer, maler, VVS eller anden håndværkervogn.
\nNogle forhold kan dog også tale imod det, at bilen kan kategoriseres som specialindrettet. Hvis den eksempelvis minder meget om en personbil, har et lad uden særlig indretning, eller generelt ikke ser ud som om den anvendes til erhverv.
\nHeldigvis kan du få et bindende svar fra Motorstyrelsen, der koster 400 kr. Men de penge betaler mange nok hellere end at risikere en bøde af gigantiske dimensioner og en regning på ekstra afgift.
\nMen om din bil er specialindrettet, vil altså altid være en vurderingssag fra myndighedernes side. Så derfor bør du nøje overveje, om din bil opfylder nok af specialindretningskravene. Det ville være surt at spilde 400 kr. blot for at få et nej.
\nSom vi efterhånden har slået fast flere gange, så er der næsten ingen regler uden undtagelser. Det gælder også for biler med gule plader. For du må faktisk gerne køre lidt privat i en momsfri varevogn. Den regel – eller skulle vi sige undtagelse - kaldes svinkeærinder og gælder specialindrettede varebiler.
\nFor som vi også har været inde på, betragtes kørsel i arbejdstiden som det, der berettiger til at have en momsfri varevogn. Men! For der er en undtagelse.
\nOg den siger, at du faktisk må føre op til 1.000 kilometer om året uden om regnskabet. De 1.000 kilometer kan betegnes som såkaldte svinkeærinder.
\nDem må du bruge på eksempelvis at købe ind eller at hente børn. Altså det som i lovens forstand betragtes som ’at standse på den direkte vej hjem fra arbejdspladsen og den private bolig’. Noget man ellers absolut ikke må.
\nSvinkeærinderne har dog også sine betingelser. Med svinkeærinder må ruten mellem arbejdspladsen og den private bolig nemlig ikke afvige med mere end højest et par hundrede meter.
\nAt holde kørebog på den slags er derfor en rigtig god ide. Ligesom det i øvrigt er med den erhvervsmæssige kørsel. Skattesmækkene er nemlig hårde, hvis der løber mere end 1.000 kilometers svinkeærinder på firmabilens speedometer hvert år.
\nReglerne siger, at øvrig privat kørsel – altså den der overstiger de tilladte 1.000 kilometer om året – skal beskattes. Det sker med 3,52 kroner pr. kørt kilometer. Kørsel udover de 1.000 kilometer, når det kommer til svinkeærinder, er i øvrigt forbudt, hvis bilen er momsfri.
\nAltså hvis virksomheden, der ejer bilen, både trækker momsen af de løbende driftsudgifter på bilen og af bilens anskaffelsespris. Reglen gælder, både når bilen er købt eller leaset.
\nDet er ikke ualmindeligt at samle en eller flere kollegaer op på vej til arbejde. Eller sætte dem af igen på vej hjem. Så det må du faktisk også godt, uden at momsfælden smækker, eller skattefar råber ad dig af den grund.
\nHer er betingelsen bare, at det skal være på arbejdsgiverens ordre. Det skal altså være på besked fra chefen, at du som arbejdstager samler en eller flere kollegaer op. Eller sætter dem af igen på vej hjem, selvfølgelig. Det kaldes arbejdsgiverbetalt befordring.
\nDen ordre kan både gives skriftligt og mundtligt. Det er dog et krav, at kørslen sker på chaufførens vej til eller fra arbejde. Du må altså ikke afvige meget fra din sædvanlige rute på vej til eller fra arbejde for at hente en kollega om morgenen, eller sætte ham af efter fyraften. I hvert fald ikke hvis bilen, I kører i, er fritaget for moms.
\nReglerne er omfattende, og du skal ikke betragte dette som en udtømmende liste, men der findes lige endnu en regel, som er værd at skrive sig bag øret.
\nEller skal vi sige bestemmelse. For 25 gange om året må du som ansat i en virksomhed benytte en momsfri bil til privat kørsel. Altså mellem din arbejdsplads og dit private hjem. Og det er helt uden, at hverken du eller din arbejdsgiver kommer i klemme for det.
\nDu skal dog vide, at de 25 gange gælder et kalenderår, og at de 25 gange følger dig som person. Det er altså ikke en blankocheck til at benytte hver af firmaets biler 25 gange til privat kørsel. Omvendt må du gerne køre de 25 gange i samme bil eller fordele køreturene på flere biler.
\nNu ved du lidt om den regeljungle, der kører rundt på de danske veje som firmabiler. Er du alligevel kommet i tvivl om din egen situation, så kan du altid tage fat i din arbejdsplads eller Motorstyrelsen. Ligesom der findes mange firmaer, som har gjort en levevej ud af at beskæftige sig med skattereglerne på området.
\nHeldigvis er meget af det, du skal vide om gulplade-regler, helt konkret lovstof, og det er frit tilgængeligt i Danmark. Nogle gange kan du være så heldig, at nogen har forsøgt at gøre det hele lidt mere overskueligt på et sprog, man ikke skal have en doktorgrad for at forstå.
\nVi håber, at du har lært en masse om regler for biler med gule nummerplader i Danmark. Tilbage er der kun at sige: Go’ køretur!
"},"id":"035a15a9-e1e6-4122-b777-964b752c60cc","type":"Piranha.Extend.Blocks.HtmlBlock"}],"id":"a859fe55-8476-4eb3-9f53-0f2a0171828f","type":"Piranha.Extend.Blocks.ColumnBlock"},{"body":{"value":"Kan man bruge køre i sin bil privat, hvis den har gule plader?
Hvis bilen er på gule plader og bliver brugt privat, skal man indberette det, således der bliver betalt skat af bilen
Hvad går ind under privat brug af en bil på gule plader?
Det er privat brug, hvis man eksempelvis bruger bilen til følgende:
Hvad er ikke privat brug?
Det er ikke privat brug, når man bruger bilen følgende:
Hvis bilen er på gule plader og bliver brugt privat, skal man indberette det, således der bliver betalt skat af bilen
"},"id":"293c47e0-b52d-4fcc-a177-489b3b3c97a8","type":"Tjekbil.Web.Models.Cms.Blocks.FaqQuestionBlock"},{"question":{"value":"Hvad går ind under privat brug af en bil på gule plader?"},"answer":{"value":"Det er privat brug, hvis man eksempelvis bruger bilen til følgende:
\n"},"id":"c19a58df-7023-4350-a972-e2de223e82db","type":"Tjekbil.Web.Models.Cms.Blocks.FaqQuestionBlock"},{"question":{"value":"Hvad er ikke privat brug?"},"answer":{"value":"
Det er ikke privat brug, når man bruger bilen følgende:
\n