✓ Læs om faldgruber
✓ Få styr på fagtermer og betingelser
Det er blevet mere og mere populært i Danmark, at firmaer benytter sig af muligheden for at lease en varevogn til deres virksomhed. Faktisk generelt leasing af firmabil. Dette er en mere sikker metode til at kunne få den firmabil, som der er behov for, mens der er økonomisk sikkerhed gennem en fast månedlig betaling. Mange virksomheder vælger i øjeblikket også erhvervsleasing af varevogn uden udbetaling.
Dette sker ved, at virksomheden betaler mindre i engangsgebyr, når de først erhvervsleaser varevognen, hvorefter den månedlige betaling går op. Dette kan være den bedste løsning for mange nye virksomheder, som ikke har den størrelse af startkapital, som skal til for at kunne erhvervslease varevognen almindeligt.
Det er også muligt for virksomheder at erhvervslease firmabiler brugt.
Dette kan være en god måde, hvormed firmaet kan få adgang til en god firmabil, hvor du stadig får “value for money”. Dette er uden, at du behøver at gå på kompromis med, hvad din firmabil kan i hverdagen. Virksomheden kan spare disse penge ved at vælge en brugt bil, som tidligere har været erhvervsleaset.
Det sker ved at skulle betale mindre for bilens værditab. En god tommelfingerregel er, at en ny bil taber 20 % i værdi efter det første år, og efterfølgende taber bilen 50% efter fire år.
Der kan altså være store besparelser for virksomheden at hente, hvis valget lander på en brugt bil, når det kommer til erhvervsleasing af brugt bil.
Uanset alderen på bilen, så vil du få en bil, som er blevet tjekket efter, så den er i optimal teknisk og mekanisk stand. Derudover er der som oftest kun små spor efter slid. Der betyder, at du sagtens kan benytte bilen, som en del af din virksomhed, uden at du sender et dårligt signal til dine kunder.
Har du et firma, så har du som udgangspunkt muligheden for at benytte dig af erhvervsleasing. Dog er det vigtigt, at firmaet har mulighed for at betale startkapitalen til at kunne erhvervslease bilen, og efterfølgende er det vigtigt, at det månedlige beløb bliver betalt til tiden.
Hvis du som medarbejder benytter din erhvervhsleasede firmabil mere end 40% privat, så skal du betale skat af bilen. Her er det en god ide, at du eller firmaet vælger en ældre bil, som har været på markedet i mere end tre år. På denne måde skal du betale et minimum i skat, når du erhvervsleaser bilen. Der er både som arbejdsgiver og som medarbejder, der bruger bilen privat.
Restværdien er betegnelsen for bilens værdi efter endt leasingperiode. Det er altså den værdi, som du mangler at betale at det fulde beløb, for at kunne eje bilen uden afgift.
Hvis du vælger at benytte dig af finansiel leasing, så kommer du selv til at stå for alle bilens driftsomkostninger, hvilket er modsat operationel leasing. Hvis du vælger finansiel leasing, så afdrager du til forhandleren gennem leasingperioden, og efter endt leasingperiode skal du betale den restværdi, som er aftalt på forhånd ved leasingaftalens indgåelse. Når du har betalt restværdien, kan du kalde dig selv for bilens ejer.
Hvis du vælger den finansielle leasing, så vær opmærksom på, at du hæfter for at overtage bilen ved leasingperiodens afslutning. Derfor er det en god idé, at du fastsætter et realistisk beløb for restværdien, så du ikke ender med at skulle betale en højere restværdi end bilens salgsværdi. For at finde et realistisk udgangspunkt kan du sammenligne nuværende biler til salg af samme model, som den du ønsker at lease.
Når du indgår en leasingaftale, skal du altid undersøge, om restværdien er inklusiv eller eksklusiv afgift. Hvis bilen indregistreres ved fuld afgift, så er restværdien inklusiv registreringsafgift.
Hvis bilen derimod indregistreres ved forholdsmæssig registreringsafgift, så vil restværdien være eksklusiv registreringsafgift. Hvis sidstnævnte gør sig gældende for din situation, så skal du huske at medregne meromkostning til registreringsafgiften.
Bilens værdi aftales som nævnt på forhånd ved leasingaftalens start. Dette betyder, at restværdien kan differentiere fra den egentlige salgsværdi, da denne værdi først er kendt, når bilen videresælges. Men, længere leasingperiode du indgår, jo lavere vil bilens restværdi være, eftersom bilens alder vil gøre den mindre værd.
Udover alderen på bilen, så har antallet af kørte kilometer ligeledes en betydning for restværdien. Jo længere bilen har kørt, jo mindre værd er den.
Registreringsafgift er en bilafgift, som skal betales for, at bilen kan køre på færdselslovens område.
Registreringsafgiften beregnes på grundlag af bilens afgiftspligtige værdi, som er bilens forhandlerudsalgspris og dit tilvalgte ekstraudstyr - begge er inklusiv moms. Oveni i dette tillægges tillæg og fradrag ud fra bilens sikkerhedsudstyr og brændstoføkonomi.
Læs også om befordringsfradrag via linket.
Hvis du erhvervsleaser gennem et leasingselskab, så kan leasingselskabet vælge at indregistrere bilen med der kaldes forholdsmæssig registreringsafgift. Dette betyder, at leasingselskabet må dele registreringsafgiften op i rater, fremfor at det samlede beløb bliver betalt på én gang i starten.
Hertil bliver restafgiften, som er forskellen mellem den samlede registreringsafgift og forholdsmæssige registreringsafgift, betalt af leasingselskabet via renter.
Denne metode kan være en fordel for dig, der ønsker at erhvervslease mellem to til fem år. Efter leasingperioden ender bilen uden afgift hos enten leasingselskabet eller dig alt efter hvilken leasingtype, du vælger. For leasingselskabet kan det have den fordel, at de vil kunne sælge bilen videre i både Danmark eller udlandet, hvis den er uden afgift.
Hvis leasingselskabet gerne vil beholde bilen efter endt leasingperiode, så kan de enten indregistrere bilen på på en fuld registreringsafgift eller på en forholdsmæssig registreringsafgift, så de kun skal betale 0,5 % af den afgiftspligtige værdi. Dette gør sig dog kun gældende, hvis bilen er ældre end tre år.
Når du vælger at erhvervslease en bil, så skal du være klar over, at du selv står for ansvaret for at sørge for, at bilen er forsikret - akkurat som hvis du ejede bilen. Der findes flere typer af forsikringer: ansvarsforsikring, kaskoforsikring og afleveringsforsikring.
Ansvarsforsikring er lovpligtig i Danmark, og du vil derfor ikke kunne komme uden om denne forsikring. Ansvarsforsikringen dækker eventuelle skader på passagerer og andre personer ved trafikuheld. Dertil dækker ansvarsforsikringen også andre personers køretøjer og ting. Det vil sige, at skulle du støde sammen med en anden bilist, så vil din ansvarsforsikring både dække dine egne skader og den anden parts skader.
Kaskoforsikring er ikke lovpligtig, men den kan være obligatorisk ved flere leasingselskaber. Kaskoforsikringen dækker skader på din egen bil, hvis du skulle impliceres i et uheld, samt hvis bilen bliver stjålet.
Afleveringsforsikring er en forsikring, som flere leasingselskaber tilbyder. Afleveringsforsikringen dækker dele eller hele regningen, som kan opstå ved tilbagelevering af bilen. Herefter gennemgås bilen for skader, som ikke kan tilskrives almen slitage eller brug. Disse eventuelle skader vil blive opkrævet af leasingtageren - altså dig.
Du står som nævnt selv for, at bilen er forsikret, og den eneste forsikring du med sikkerhed ikke kommer udenom er ansvarsforsikringen. Kaskoforsikringen kan blive en nødvendighed, fordi den kræves hos nogle leasingselskaber, mens afleveringsforsikringen ikke altid er en tilbudt mulighed.
Alle tre forsikringer har deres fordele, og vil du være godt dækket ind på alle parametre, kan det være en fordel at tegne alle tre forsikringer, hvis det er muligt.