✓ Læs om faldgruber
✓ Få styr på fagtermer og betingelser
Der er en pæn mængde fordele ved at vælge flexleasing af egen bil, som gør det til en attraktiv løsning fremfor at eje bilen i almindelig forstand.
En af fordelene er, at der er mindre kapitalbinding, end når du køber en bil på fuld dansk registreringsafgift. Derudover er der også lavere totalomkostninger i den periode, hvor bilen er flexleaset.
Der er også en billig bilforsikring forbundet ved at vælge en flexleasingløsning. Som leasingtager skal du kun forsikre bilen for bilens værdi uden registreringsafgift. Når du som leasingtager sælger bilen til et leasingselskab med fuld registreringsafgift, så får du 85% af registreringsafgiften tilbage, hvilket frigør en mængde kapital, som ellers var bundet i en bil. En bil uden registreringsafgift har derudover langt mindre værditab end en bil med registreringsafgift. Dette medfører en pengebesparelse hos dig som leasingtager.
Når du på et tidspunkt ønsker at sælge bilen, så har du også den fordel, at du kan sælge bilen til en køber i udlandet, hvilket gør salgschancerne større. Dette kan du, da den allerede er uden registreringsafgifter. En anden fordel er også, at man som leasingtager er helt upåvirket overfor ændringer i afgiften, da afgiften ikke er bundet i bilen.
Selvom der er mange fordele ved flexleasing af ens bil, så er der også et par ulemper, som er gode at have med i sine overvejelser, når man overvejer at flexlease.
Som forbruger er du ikke beskyttet i samme grad ved flexleasing, som når du køber en bil på mere traditionel vis, og der er under normale omstændigheder ved en flexleasing af egen bil ingen garanti eller reklamationsret. Du kan også komme ud for, at du skal betale en ekstraregning.
Dette kan ske i forbindelse med, hvis den forventede restværdi og den faktiske restværdi ikke matcher. Dette ville dog også gøre sig gældende, hvis du havde købt bilen på almindelig vis. Sidst så skal du være opmærksom på, at det koster penge at oprette og administrere en flexleasingaftale af egen bil.
Når du sælger din bil til et leasingselskab og efterfølgende opretter en kontrakt, så kaldes det også for “Sale and Lease back”. der er særligt to situationer, hvor Sale and Lease back giver mening. Først og fremmest hvis du ejer en bil, hvor du har betalt fuld dansk registreringsafgift, og derudover når du ejer en bil, som du har hentet i udlandet uden dansk registreringsafgift.
Ejer du en bil med fuld registreringsafgift og ønsker at flexlease denne bil, så køber leasingselskabet typisk bilen af dig til markedsprisen. Efterfølgende bliver bilen eksporteret, og den danske registreringsafgift på bilen returneres.
Når registreringsafgiften bliver returneret beholder Skat 15% af beløbet og de resterende 85% får bilens ejer. Når bilen er færdigeksporteret, så er den helt fri for registreringsafgifter, og dermed klar til at indgå i en flexleasing aftale.
Hvis du derimod har en bil uden dansk registreringsafgift, så købet leasingselskabet typisk også bilen til markedsprisen uden registreringsafgift. Når bilen er solgt til leasingselskabet bliver der udarbejdet en leasingkontrakt på bilen.
Inden man vælger flexleasing af egen bil, så er det en god idé at undersøge, hvorvidt det kan betale sig i den pågældende situation.
En god tommelfingerregel er, at det kun betaler sig at flexlease biler over 3 år og som har en værdi på over 400.000 kr. Dermed er flexleasing en rigtig god løsning til dig, der ønsker at finansiere en mere eksklusiv bil.
Der er en god grund til, at gå efter biler over 3 år, da biler under 3 år skal betale 1% i registreringsafgift om om måneden, hvorimod biler på over de tre år kun skal betale 0,5% i afgift. Så det kan altså betale sig, at vente med en flexleasing til bilen er 3 år gammel.
Grunden til at det kan være god tommelfingerregel at gå efter en bil til en vis værdi, er for at skabe den bedste forretning for dig. For at skabe den bedste forretning er det nødvendigt at din bil målt med en tilsvarende bil på fuld afgift har et vist værditab.
Dette skyldes, at der er visse omkostninger forbundet med at stifte og administrere en flexleasingaftale. Så hvis du ønsker at opnå en god besparelse, som overstiger udgifterne, så er det nødvendigt at bilen har et højt værditab, som vil overstige de totale omkostninger. Som sagt er der tale om en tommelfingerregel og det er selvfølgelig også muligt med flexleasing af billigere biler.