Personbiler skal der betales 25 procent af 67.800 kr. Derudover skal der betales 85 procent af værdien af de første 67.800-210.600 kr. i registreringsafgift. Resten skal der betales 150 procent af.
\nVarebiler op til 4.000 kilo – altså biler med gule nummerplader plader - skal betale 50 procent af værdien af de 60.600 kr. Resten af bilens pris er afgiftsfri.
\nLast- og varebiler (op til 4.000 kg) Betaler ingenting af de første 78.100 kr. Alt over 78.100 kr. bliver pålagt en registreringsafgift 50% af resten
\nDer er en undtagelse for åbne vare- og lastbiler (pick-ups og ladvogne) og kassevogne uden siderude i venstre side bag førersædet, som har en totalvægt på over 3.000 kg. Her kan afgiften højest udgøre 47.000 kr.
\nLastbiler (over 4.000 kg) Her skal der som udgangspunkt ikke betales en registreringsafgift.
\nBusser betaler ingenting i registreringsafgift af de første 12.100 kr. i værdi, mens alt herover pålægges en registreringsafgift på 60 procent af bussens aktuelle værdi.
\nElbiler – Ved elbiler gives der er særligt fradrag i den afgiftspligtige værdi på 900 kr. pr. kWh batterikapacitet, der anvendes til fremdrift, men kun hvis den bruger maksimalt 45 kWh. Fradraget bliver nedskrevet årligt og udgør 900 kr. i 2023, 500 kr. i 2024 og bortfalder i 2025. Der vil i 2024 fortsat ikke være afgift på elbiler, som koster under 430.000 kr. Elbiler som koster mellem 430.000 kr. og 450.000 kr. vil få en mindre stigning i afgiften alt efter bilens pris. Hvorimod alle de elbiler der koster 450.000 kr. eller mere vil opleve en stigning i afgiften på 11.699 kr., som er den maksimale stigning elbiler kan få.
\nFor elbiler beregnes afgiften efter de almindelige regler for personbiler, motorcykler, varebiler og busser. Med den beregnede afgift betales 40 procent, hvis køretøjet er registreret inden 2026. Efter 2026 indfases afgiften løbende, indtil den er udfaset i 2035.
\nVed elbiler gives der et særligt bundfradrag i den beregnet afgift for elbiler. Der gives et bundfradrag i registreringsafgiften på 165.000 kr. i 2023 for el-personbiler. Derudover gives der et bundfradrag i registreringsafgiften på 77.500 kr. i 2023 for el-varebiler. Fradraget for el- og brændselcelledrevne motorcykler udgør 104.000 kr. i 2023. Størrelsen på fradraget vil blive nedskrevet årligt.
\nPris i 2024 | \nPris i 2025 | \nForskel i afgift | \n
250.000 kr. | \n250.000 kr. | \n0 kr. | \n
350.000 kr. | \n350.000 kr. | \n0 kr. | \n
450.000 kr. | \n461.427 kr. | \n11.427 kr. | \n
550.000 kr. | \n561.427 kr. | \n11.427 kr. | \n
650.000 kr. | \n661.427 kr. | \n11.427 kr. | \n
750.000 kr. | \n761.427 kr. | \n11.427 kr. | \n
Hybridbiler - gives der er særligt fradrag i den afgiftspligtige værdi på 900 kr. pr. kWh batterikapacitet, der anvendes til fremdrift, men kun hvis den bruger maksimalt 45 kWh. Fradraget bliver nedskrevet årligt og udgør 900 kr. i 2023, 500 kr. i 2024 og bortfalder i 2025.
\nFor hybridbiler beregnes afgiften efter de almindelige regler for personbiler, motorcykler, varebiler og busser. Med den beregnede afgift betales 55 procent, hvis køretøjet er registreret i 2023, 60 procent i 2024 og 65 procent i 2025. Derefter indfases afgiften med 3 procentpoint pr. år indtil 2030. Efterfølgende bliver den indfaset med 4 procentpoint årligt indtil 2035, hvor den er fuldt udfaset.
\nVed hybridbiler gives der et bundfradrag i registreringsafgiften på 47.500 kr. i 2023. Størrelsen på fradraget vil blive nedskrevet årligt.
\nPris i 2024 | \nPris i 2025 | \nForskel i afgift | \n
250.000 kr. | \n259.751 kr. | \n9.750 kr. | \n
350.000 kr. | \n363.735 kr. | \n13.735 kr. | \n
450.000 kr. | \n467.682 kr. | \n17.682 kr. | \n
550.000 kr. | \n571.629 kr. | \n22.230 kr. | \n
650.000 kr. | \n675.577 kr. | \n25.577 kr. | \n
750.000 kr. | \n779.524 kr. | \n29.524 kr. | \n
Autocampere - Registreringsafgiften for autocampere bliver beregnet ud fra reglerne for personbiler. For autocampere skal der betales 25 procent af 67.800 kr. Derudover skal der betales 85 procent af værdien af de første 67.800-210.600 kr. i registreringsafgift. Resten skal der betales 150 procent af.
\nVed autocampere med en vægt på mindst 2 tons, som er indrettet med adgang til sovepladser for to personer, indgår udgiften til beboelsesindretning ikke i afgiftsgrundlaget. Registreringsafgiften skal mindst udgøre 45% af køretøjets værdi over 12.100 kr., inkl. udgiften til beboelsesindregningen, men eksklusivt registreringsafgiften.
\n\n
Helt konkret er det den danske stat, der skal afregnes med, når det gælder registreringsafgiften på køretøjer i Danmark. Men lad os slå det fast først som sidst - du kan ikke selv beregne registreringsafgiften. Den fastsættes enten af Motorstyrelsen eller af særligt udpegede firmaer. De såkaldte ’selvanmeldere’.
\nFordelen, ved at gå til en selvanmelder og få afgiftsvurderet din bil, er behandlingstiden. At få et såkaldt bindende svar fra Motorstyrelsen på registreringsafgiften kan tage op til tre måneder, mens selvanmelderne kan have et svar klar til dig samme dag.
\nNu skrev vi jo, at du ikke selv kan beregne registreringsafgiften på din nye bil. Men du kan godt få en idé om det. Både SKAT og selvanmelderne skal nemlig beregne registreringsafgiften på nye biler efter følgende formel:
\nBeregn registreringsafgift:
\nI Danmark er en bil ny, indtil den er fire år gammel, har kørt 2.000 kilometer eller har slid og skader, der gør, at køretøjet ikke kan sælges som nyt. Er du nysgerrig, eller vil du bare gerne have en idé om, hvad den bil, du kigger på, vil koste dig i registreringsafgift, ligger alle tidligere afgiftsvurderinger tilgængelige i Motorregisteret, som kan tilgås via SKAT's hjemmeside. Her kan du få en idé om bilens afgiftsmæssige værdi. Men du skal selvfølgelig huske at tage højde for, at det er tidligere vurderinger. Bilen falder i pris hver dag, så du skal jo ikke betale det samme som ham, der fik indregistreret sin bil, før du kom med en tilsvarende model.
\nMen også fra parametrene nævnt herover er der undtagelser. Er bilen eksempelvis mere end otte år gammel, den dag du vil betale registreringsafgiften, ser SKAT bort fra værdien af sikkerheds- og ekstraudstyr. Dette regnes nemlig som afskrevet, når bilen er fyldt otte år. Desuden ser SKAT ikke på bilens pris i udlandet, hvis den er købt hos en dansk forhandler fra ny, eller du har modtaget den i gave.
\nEndelig skal du være opmærksom på, at biler faktisk godt kan stige i værdi. Det sker sjældent, men det sker ikke desto mindre fra tid til anden. Det mest nærliggende eksempel er cabrioleter. Denne biltype er typisk dyrere i indkøbt om foråret og i sommermånederne, hvor efterspørgslen er størst. Mens prisen dykker i efteråret og om vinteren, hvor de færreste har lyst til at køre med taget nede. Det siger vi egentlig blot for at understrege, at du ikke altid kan regne med en lavere afgift, efterhånden som bilen bliver ældre. Men det er en god tommelfingerregel.
\n\n
I december 2020 blev regeringen enige med sine støttepartier om en omlægning af registreringsafgiften. For dig som bilist betyder det, at der i stedet for de nuværende to trin i beregningen af registreringsafgiften vil være tre trin.
\nRegnestykket ser således ud:
Af de første 65.000 kr. inkl. moms betales der 25 procent i registreringsafgift, de næste 65.000-202.200 kr. betales der 85 % af, mens der i beløb over 202.200 kr. skal betales den højeste afgiftssats på 150 procent. Dertil kommer der en række fradrag, som frem mod 2030 vil blive mindre og mindre. I det år er det således meningen, at alle biler skal have de samme afgiftssatser. Dog vil man stadig skelne til køretøjets type, anvendelse og nummerplade.
Dog er det værd at nævne, at der også er et Co2-tillæg – det er en del af statens måde at beregne registreringsafgift på nu. Tillægget er baseret på, hvor meget Co2 en bil udleder. Køber du en elbil, vil den dog ikke blive straffet her, da den ikke direkte udleder Co2.
\nIndfasningsperioden: Fra politisk side er det besluttet at holde afgiften på el- og hybridbiler kunstigt nede. I 2021 er der således 60 procents ’rabat’ på afgiften af el- og hybridbiler i forhold til biler med rene forbrændingsmotorer. Denne rabat bliver dog mindre frem mod 2030. Det år vil der således kun være 20 procents rabat på el- og hybridbilers registreringsafgift. I hvert fald som det ser ud nu.
\nDet såkaldte bundfradrag vil fortsat eksistere på alle biler. Men for diesel- og benzinbiler vil det være mindst. Mens el- og hybridbiler får et større. Men ligesom med indfasningsperioden for registreringsafgiften bliver denne afgift med tiden mindre.
\nEndelig ændrer ejerafgiften sig. Altså det beløb du løbende skal betale for at eje en bil hvert år. Den såkaldte udligningsafgift, som dieselbiler betaler, vil fra 2021 stige med 300 kr. i snit over de kommende år. For biler indregistreret efter 1. juli 2021 lægges beregningen af ejerafgiften (grøn ejerafgift) også om. Før var den bestemt af, hvor langt en bil kører på literen, men efter 1. juli 2021 bestemmes afgiften ud fra, hvor meget Co2 bilen udleder pr. kørte kilometer.
\nI Danmark er en bil at betragte som veterankøretøj, når den er fyldt 35 år. Og man kan argumentere for, at den slags biler ikke er dem, der køres flest kilometer i om året. Alligevel vil staten have penge af dig, hvis du vil have plader på din veteranbil. Veteranbiler slipper altså ikke for registreringsafgift.
\nEr bilen fyldt 35 år, indregistreres den helt automatisk som veterankøretøj. Biler mellem 30 og 35 år kan, men skal ikke indregistreres som veterankøretøj. Derfor er det også først, når bilen fylder 35 år, at den eksempelvis slipper billigere. En bil, der er 35 år gammel eller ældre, falder nemlig til en fjerdedel i ejerafgift.
\nFor registreringsafgiftens vedkommende falder beløbet til 40 procent af bilens værdi, men som noget nyt kigges der også på, hvor langt bilen kører på literen. Er det tal under 16 kilometer literen, skal der betales et såkaldt brændstoftillæg. Derfor er nogle veteranbiler faktisk blevet dyrere efter december 2020, mens nogle er blevet billigere.
"},"id":"090bb287-0e9c-49d7-b7a4-a6aa588597bd","type":"Piranha.Extend.Blocks.HtmlBlock"}],"id":"85de2bcd-ef23-46e0-9d92-a5561fc03101","type":"Piranha.Extend.Blocks.ColumnBlock"},{"body":{"value":"Hvornår skal man betale sin registreringsafgift?
Man skal betale sin registreringsafgift i forbindelse med:
Hvad er registreringsafgiften for personbiler?
Satserne for registreringsafgiften af personbiler er:
Hvor betaler man sin registreringsafgift?
Man betaler registreringsafgiften gennem sin bank, netbank eller mobilbank.
"},"id":"ad55115d-c065-4c72-949f-4975d72dfa94","type":"Piranha.Extend.Blocks.HtmlBlock"},{"id":"f13c91da-9813-46d1-879d-e122d8bbe73b","type":"Tjekbil.Web.Models.Cms.Blocks.BreadcrumbBlock"},{"items":[{"question":{"value":"Hvornår skal man betale sin registreringsafgift?"},"answer":{"value":"Man skal betale sin registreringsafgift i forbindelse med:
\nSatserne for registreringsafgiften af personbiler er:
\nMan betaler registreringsafgiften gennem sin bank, netbank eller mobilbank.
"},"id":"9bf6360a-ef84-41ab-b3e2-00c338746de6","type":"Tjekbil.Web.Models.Cms.Blocks.FaqQuestionBlock"}],"id":"2b0d24e9-876d-448f-83e8-ab6c9fadced8","type":"Tjekbil.Web.Models.Cms.Blocks.FaqQuestionStackBlock"}],"enableComments":false,"closeCommentsAfterDays":0,"commentCount":0,"isCommentsOpen":false,"published":"2021-06-11T13:46:00","isPublished":true,"id":"b87e89b3-4956-48f5-8f2c-4351971cf608","typeId":"LandingPage","title":"Registreringsafgift","permissions":[],"created":"2024-12-05T15:04:37.3291761","lastModified":"2024-12-05T15:04:37.3291681"}}Om os
FAQ
Handelsbetingelser
Data- og privatslivspolitik
Alt om bilen
Justér cookieindstillingerAlle henvendelser skal ske til support@tjekbil.dk
Tilgængelig som app til