Nye biler har brug for undervognsbehandling

SPONSORERET

Går man ud og køber en ny bil i dag, kaster de fleste et ekstra blik på bilens brændstofforbrug, vægtafgift eller diverse udstyr såsom adaptiv fartpilot. For jo længere bilen kører på literen, jo bedre. Både for miljøet og pengepungen. Problemet er dog, at der samles store mængder vand og skidt under plastplader, som biler er udstyret med i dag. Dette kan resultere i alvorlige rustangreb med store konsekvenser både for sikkerheden og pengepungen til følge. Derfor har din bil brug for en rustbeskyttelse.

Problemet løses ikke på værkstedet

Når biler kommer til service på værkstedet, bliver problemet ikke mindre. Det er nemlig umuligt at se, hvad der gemmer sig bag plastpladerne, medmindre de afmonteres. Og det gør de stort set aldrig i forbindelse med et normalt service. Dermed er det strengt taget umuligt at opdage i tide, når der er rust på vej. Du kan se synsrapporter her på Tjekbil.

For at løse problemet i tide, anbefaler Teknologisk Institut, at man får rustbeskyttet sin bil og undersøgt hvor meget fugtigt skidt, der sidder under plastpladerne.

”Fra Teknologisk Institut vejleder vi om, at plastpladerne fjernes af rustbeskyttelsescenteret inden rustbeskyttelsen foretages. Hvis ikke, er der risiko for, at der dannes rust bag pladerne, og det reducerer værdien af rustbeskyttelsen og bilens levetid,”siger Kristian Eldam, centerchef hos Teknologisk Institut.

Vejledningen har man i mange år taget til sig hos rustbeskyttelseskæden Dinitrol. Og de oplever oftere og oftere at få nye biler ind til inspektion, hvor de kan hælde meget store mængder vand ud af undervognens hulrum.

”I mange af de nye biler kan der samle sig op til 10 liter kondensvand samt store mængder snavs, som sætter sig bag undervognens plastplader, i hulrum og i lyddæmpende svampe. Disse svampe kan indeholde store mængder vand, som er hovedårsagen til rustdannelsen. Resultatet er, at det metal, som alle biler består af, ruster,” siger Mogens Vestergaard Hansen, teknisk chef hos Dinitrol, og fortsætter:

”Det er vigtigt, at plastplader i vognbunden og inderskærme afmonteres hver gang, der foretages en grundlæggende rustbeskyttelse. Derudover skal alle lyddæmpende svampe afmonteres i det omfang, det er muligt.”

En tur i vaskehal kan ikke afhjælpe problemet, da det kræver at alle plastpladerne afmonteres inden selve vasken. Desuden skal der bruges en højtryksrenser for at få renset bilens vognbund tilfredsstillende.

Få en kvalitets rustbeskyttelse hos Dinitrol

Dinitrol påviser altid, at din bil har fået den undervognsbehandling som du har bestilt med fotodokumentation.

Dinitrol Fotodokumentation er din sikkerhed for, at bilen har undergået den omfattende adskillelse af vognbunden, der er nødvendig for at opnå en høj kvalitets rustbeskyttelse. Ved Dinitrol Fotodokumentation påviser Dinitrol altså, at din bils inderskærme, bundplader og andre plastikdele i undervognen har været adskilt. Det er din garanti for kvalitet og et sikkert udført arbejde.

Danmarks strengeste kontrolordning bliver udført af Teknologisk Institut

Hos Dinitrol bliver din bil behandlet af verdens bedste rustbeskyttere, som alle lever op til Danmarks strengeste kontrol. Som den eneste landsdækkende kæde er alle Dinitrol Centre kontrolleret og godkendt af Teknologisk Instituts omfattende og uvildige kontrolordning. Det garanterer dig en rustbeskyttelse af højeste kvalitet.

Teknologisk Institut gennemgår alle Dinitrol Centre i hele landet ved uanmeldte stikprøvekontroller. Teknologisk Instituts medarbejdere kontrollerer alle bilens hulrum og vanger for at se om undervognen har været skilt ad og om rustbehandlingen lever op til Dinitrols høje standard.

I Danmark er biler ekstra udsatte for rustangreb

Problemet med plastpladerne ses især i det fugtige danske klima. Danmark har et af de mest korrosive klimaer i hele verden, hvilket blandt andet betyder, at der er fugt i bilens hulrum 80 procent af året. Allerede i bilens første leveår gnaver rusten i hulrum, på vognbunden, i samlingerne og på de mekaniske dele. Salt og forurening forstærker rustdannelsen, og derfor bør biler rustbeskyttes, så snart de lander på den danske asfalt.